16 okt 2012

4. Bouwen

De eerste foto's van het pand zijn genomen. De ramen zijn geheel afgeplakt. Nu eerst alles schoonmaken. Best een klus nog. De vorige "bewoners" hebben de boel nou niet echt lekker opgeleverd, maar toch. Het gevoel is zeker "wow" en ik ben klaar om er keihard tegenaan te gaan. Ik heb goede vriend Casto en nog anderen gebeld om mee te helpen met schilderen en opknappen. Eddy is langs geweest om te kijken hoe en wat er precies allemaal moet gebeuren qua verbouwen. De contracten voor gas en electra, internet, pin, alarm en meer van dat geneuzel komen binnen. En dan, de eerste doos met kleding. Ik ben super enthousiast en post alles wat ik kan direct op alle social media kanalen. Is iedereen zo blij als ik ben?

Ik heb ook besloten om nog voor de opening van de winkel naar Berlijn te gaan. Naar de lifestyle beurs. Ik heb gemaild en gebeld met de merk eigenaren en ook zij kijken uit naar het moment mij de hand te schudden. Ook spreek ik af om daar Angelo te ontmoeten, een oude vriend die mij daar een beetje wegwijs maakt en voorstelt aan een aantal personen.

Schilderen dus. Alles redelijk afgeplakt. Ook Niels komt lekker helpen. Tegelijkertijd loopt Eddy in en uit. Ik heb mijn hond Max meestal mee naar de winkel omdat ik zoveel van huis ben en het idee heb dat hij het ook leuk vindt. Hij helpt goed mee. De vaart zit er in en de winkel begint al vorm te krijgen. Ondertussen denk ik aan een openingsfeest. 1 dag. Familie en vrienden. Ik ga zowel de winkel als de kelder onder de winkel benutten, dus zal het gezellig druk kunnen worden. Het zijn lange dagen, maar dat kan de pret niet drukken. Alle aansluitingen zijn gedaan en dus kan de winkel in principe open. De logo's staan op de muur en er hangen twee mooie canvas doeken met de logo's van zowel Def-P als Stefan Duzit. Omdat de bank wederom lekker meewerkt kan ik nog niet beschikken over alle gelden en dus is het vaak wachten totdat ik verder kan met bouwen, inkopen. Dit irriteert mij mateloos. Ik kan er alleen weinig aan doen, omdat de jongeman die mijn plan heeft behandeld inmiddels "ergens anders werkt" en dus zit ik in een fase van "een nieuwe medewerker gaat u helpen". Op tv passeert reclame van de bewuste bank en suggereert dat zij starters op weg helpen, en dat zij vertrouwen uitstralen. Uhm. Ja.

Terwijl ik naar Berlijn vlieg en vertoef in een shabby hotel in het oosten van die stad, gaat de verbouwing door. Wat een vrienden en familie heb ik toch. Ze sturen mij wel foto's. Ik denk dat ik een control freak ben. Ik leer het reilen en zeilen van mode tijdens de Lifestyle beurs en de begeleiding van Angelo is top. Ik schud handen met de merk eigenaren, een hapje en een drankje. Ik kom erachter dat "grote"merknamen moeilijk bereikbaar zijn. Toch weten zij nu wie ik ben en wat ik doe. Ik ga vroeg naar bed omdat ik maar twee dagen heb en zal dan weer vroeg terugvliegen. Direct weer door naar de winkel. Werken. Nog een week en dan wil ik open.

Ik mail alle in mijn idee relevante contactpersonen van muziek en kleding gerelateerde websites. Ook lokale kranten en televisie. Ik ben namelijk van mening dat mijn winkel niet een "normale" winkel is mede door de kelder, die ik nu "basement" heb gedoopt. En dan nog alle plannen die moeten worden uitgewerkt. De animo is klein. Helaas. Werkt dat zo dan? Van een aantal had ik zeker wel een reactie verwacht, alleen er zijn belangen. Nu al? Aan velen heb ik een voorstel gedaan om "samen iets te doen" en Hip Hop als lifestyle op de kaart te zetten. Misschien sla ik de plank totaal mis. Dat kan ook, alleen blijf ik netjes en concreet. Eigenlijk is er maar 1 'cameraploeg' die zich bij mij meld. Een blogsite die over games, lifestyle en muziek rapporteert. Spotlight TV. Gezellig. Verder zijn er een handjevol websites die posten over de winkel en opening. Ik leer dat "ons kent ons" en bouwen dus niet zo is als ik hoopte. Ik mail de Amerikaanse merken en artiesten die ik nog ken "van vroeger" en vraag feedback over of dit normaal is. Ik ben niet naiƫf ofzo. Ik wil gewoon feedback. Als At5 niet wil of kan, als Het Parool geen zin en tijd heeft, zeg dat dan. Nee is ook een antwoord.

Nu ook de website door vriend Jerome is gebouwd en er een heuze 5-elementz.com is, wordt het allemaal echter en echter. Op google sta ik erbij. Er is een 5-elementz twitter, facebook, linkedin, ja je moet mee met de tijd. Zo oud ben ik ook weer niet. De flyer voor het openingsfeest is af. Ik heb gevraagd of vrienden Rare Villains (Jim en Joey) Stefan Geckusman, Mr48Barz, Niels (Dj Chainsaw) en anderen een mini-show willen geven in de basement. De uitnodigingen naar familie en vrienden zijn verstuurd. De laatste dag van januari gaat 5-elementz open. Via Tessa en Tieme en de Blauwe Hollander bestel ik eten en drinken. Champagne toch? Dat moet gevierd worden. Ik koop bij de Ikea een aantal stoelen die ik in de basement ook nog kan gebruiken voor presentatie of workshop. Ik hang voor het geheel nog een aantal klaptafels aan de muur beneden en Chainsaw zorgt voor "het geluid". Francis loopt alle papieren en verdere planning na. De business cards zijn ook binnen. Het feest kan beginnen. Het bouwen is gedaan. Het nieuwe bouwen kan beginnen.

3 opmerkingen:

  1. What?! Eindelijk weer een Hip Hop Store! DOPE!

    Peace and much Respect,


    Dr. Nexuz

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yo dit is in de verleden tijd. Ik heb nu 4 dagen achter elkaar posts gedaan uit mijn dagboek van toen. Lees de andere posts en dan snap je t denk ik.... Van onder naar boven. Begint bij proloog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend, encore! (op naar deel 5 reeds)

    BeantwoordenVerwijderen