30 okt 2012

17. Er kan maar 1 de echtste zijn

In navolging van het vorig geschreven hoofdstuk neem ik je graag mee hoe volslagen op hol de "scene" dan in Nederland is geslagen. In mijn beeld dan. Als je de andere hoofdstukken hebt gelezen, ken je mijn voorkeur voor muziek, en zal ik vooral vanuit dit oogpunt benaderen. Ik zal zo min mogelijk proberen te oordelen. Het moet ook leuk blijven. Lang, lang geleden was er gewoonweg weinig aanbod in "rap" of "Hip Hop" , noem het even hoe je wil, muziek. Hierdoor was er een voordeel voor zowel het aanbod als de vraag. De artiesten hadden shows, de zalen konden bieden, de toeschouwers konden kijken. Zo ook de verkoop van de muziek. Digitaal was er nog niet. Het ging dus vooral om fysieke cd's en hier en daar een lp of vinyl, voor de liefhebber. Ook tijdens grote festivals was er dus genoeg kans voor een artiest of groep om te kunnen optreden, en zelfs op bepaalde radio en televisie stations, kon de videoclip van de artiest worden gezien. Omdat de al eerder genoemde evolutie aan de gang was, kregen bepaalde artiesten meer kans dan anderen. Schuif het even af op "unreal". Ook deden artiesten uit rap muziek of Hip Hop genre mee met nominaties voor prijzen en competities. De artiest met de beste of laatste release kwam hier natuurlijk het meest voor in aanmerking. Door de opkomst, lees evolutie, van internet is er veel veranderd. Al eerder genoemd zijn drie belangrijke pijlers/websites in Nederland voor Hip Hop als cultuur. Alleen begint daar direct een leuke en grappige discussie. Namelijk, "wie" bepaalt er dan wat binnen het genre valt? Wordt dat dan op de websites gepost? Wordt dat ondersteund door social media en persberichten? Kan dat worden aangeboden aan zalen om een gezellige en drukke avond te bezorgen? In eerste instantie is het antwoord hierop een volmondig "ja". Omdat er meer en meer artiesten komen en mensen die zich zelf artiest noemen is dat moeilijker geworden. Het is namelijk makkelijk, een computer, wat software, en een microfoon, en je kunt een nummer opnemen. Door allerlei handige muzieksites zoals soundcloud en youtube dergelijke staat iets dan al snel online, en als je nog handiger bent, zorg je ervoor dat het, of lijkt dat het, veel bekeken wordt. Zo genereer je al best wat aandacht, en begin je daarnaast nog "even" , misschien op papier dan, een "label" en het plaatje is rond. Gelukkig zijn er meningen van anderen waar je echt langs moet om verder te kunnen komen, moet je liedje "geplugd" worden net als "normale muziek" en wil je dan echt ergens terecht komen, moet je of die en die en die al kennen, of echt een verschil maken in muziek en dus vernieuwend genoeg zijn. Dus doe je, net als iedereen dat zou kunnen, mee in een competitie of wedstrijd om of rukbaarheid te geven en jezelf live te tonen, of natuurlijk om te winnen, en verder te kunnen. Maar hoe kom je in zoiets terecht? Je zal in "the picture" moeten komen te staan, en niet in een nietszeggende wedstrijd terecht willen komen toch? Je wil wat bereiken. Los van of je "real" of niet bent. En dan bedoel ik de competities zoals Grote Prijs van Nederland en natuurlijk de State Awards. Hoe word je daarvoor geselecteerd? Stond je genoeg op hun websites, en "was het wat" dan geen zorgen. Er gaan genoeg wandelgang verhalen in de rondte dus laat ik op onderzoek gaan. En ja, zoals eerder gezegd, de websites die "ertoe doen" mailen meestal niet terug. En de voicemail van de telefoon wordt niet afgeluisterd, of in ieder geval niet beantwoord. Bij fysieke, misschien aangeschoten in de club, oké, blijkt ook al geen echt antwoord. Is dat al "unreal" dan? Treed je wel genoeg op? En vul je dan zalen en zorg je voor een toffe sfeer en een goede baromzet? Staat je clip echt bovenaan in de lijsten? Ben je in de mode? Met wie werk je allemaal samen en wie kennen zij dan weer om jou te helpen? Er zijn wel heel veel vragen, maar laten we even bij de competities blijven. Je wil dus verder met je muziek dan alleen in je eigen tuin, dus je hebt alles voor elkaar. Ik bedoel track, productie, show, clip, alles. En je mag meedoen aan de voorrondes. Dan tref je een publiek. Je mag je "eigen" publiek meenemen, dus als je slim en handig bent, nee dat is niet hetzelfde, kun je al weglopen met een publieksprijs. Als je helemaal handig bent zorg je in de voorronde gewoon dat de stemmen die nodig zijn om überhaupt de show live te kunnen doen, via je IT "mannetje" lekker te laten manipuleren, dat het net lijkt of je heel wat bent met al die stemmen. Terwijl de norm van je track, productie en zo verder dramatisch is. Los van de "realness" weer ja. Ik bedoel en zeg ook nogmaals, als je mooie flyers kunt maken, blijf dat dan doen. Je bent echt een aardig persoon met allerlei goede intenties, maar doe niet zo raar. De rest dus door naar het podium en show. De jury bestaat uit verschillende personen uit de industrie, waarvan je er vast al 1 of meer kent. Als je van te voren al weet dat dit zo is, en dat het je niet gaat helpen verder komen, stop de twijfel en doe niet meer mee aan competities. Los van of je muziek tof is of niet en je zalen gemiddeld plat speelt. Iedereen blij. Als je dan toch nog meedoet, hou er altijd rekening mee, dat het gaat om rap muziek, Hip Hop, en dus zal een deel van de jury ook een bepaalde smaak hebben. Ik had het niet over de drank. Maar over de muziek. Bij nader onderzoek blijkt een deel van de jury niet eens interesse te hebben voor de zogeheten voorrondes. Ik zal geen namen noemen, ik oordeel niet. Ook al zit er veel talent in de voorrondes, de halve finale en finale zal meestal bestaan uit de acts/crews die al redelijk in de schijnwerpers stonden. Of je show moet zo een groot verschil maken, dan heb je ook wel kans natuurlijk. Je mag niet "gemiddeld" zijn. Je moet uitblinken. Net als de soundmixshow. En inderdaad, de "real" of "echte" rap muziek zal niet doorgaan. Tot veler ongenoegen. Maar wat heeft een jury eraan? Of die competitie? Ze moeten er iets mee "kunnen". Zalen vullen. Mooie muziek maken, om te verkopen het liefst ook. Kan er misschien ook een andere artiest mee samenwerken in het genre? Dat soort vragen. Wees eerlijk, de evolutie van een muziek genre zorgt ervoor dat competities benadrukt worden door artiesten die "in" zijn. Een album/mixtape hebben uitgebracht, dat tot de verbeelding speelt. Nader onderzoek naar "vriendjes politiek" : niet echt. Gunnen, ja, alleen dan wel wat de clubs en hitlijsten kan vullen. Het is simpel. Ook al hou ik niet van spruitjes. Ik heb wel bewondering voor mensen die dat wel doen. Dat is een beetje mijn vergelijking. Dan de award-show zoals ik dat meemaak hier. 1 van de bepalende websites in het genre organiseert het geheel. Hoe kom je er dan bij dat je eventueel genomineerd zou kunnen worden? Er is tegenwoordig zelfs een longlist zodat "iedereen" van te voren kan stemmen. Suggesties doen. Heb je wel eens afgevraagd waarom "real" muziek dan niet doorkomt? En waarom "echte rap" er niet meer op voorkomt. Ik zal je het antwoord geven, of meerdere. Het is niet mijn mening, maar wat ik zie en meemaak. Het publiek van "echte" Hip Hop heeft bijna geen geld. Je kan lullen als brugman, ik maak dit mee. Komen af en toe met rugtassen met bier naar een show. Willen op gastenlijsten. Komen zomaar niet opdagen, zelfs niet voor hun eigen show. Willen backstage drinken van anderen opdrinken. Ik zeg bijna, niet allemaal. "Echte hiphop" is veel minder animo voor dan vroeger. Dat komt omdat het ook meer "van vroeger" dan van nu is. Of je moet zo onderscheidend zijn, dan wel. Plus je fans zijn tussen de 25 en 35 jaar en zullen dus een baan hebben, een leven, kinderen. Dat soort dingen. De artiesten uit Amerika die "real" zijn komen veel minder vaak ook naar Nederland. Zelfde redenen denk ik wel. In Amerika is er nog animo, ja het land is ook vele malen groter, dus meer kans tot verkoop en optreden. De sfeer bij "echte Hip Hop" is meer negatief dan positief omdat er helaas altijd, ja altijd een aantal gasten zijn die de boel verpesten. Vechten. Mensen intimideren. Ik spreek uit ervaring. Heb dit allemaal gezien. Deze redenen zijn al heel wat. Dan kijkend naar de evolutie, er is dus meer publiek in een jongere leeftijds categorie. Je kunt die wel warm maken voor je muziek en dergelijke, maar je zal dus wel vernieuwend moeten zijn. Je hoeft echt niet direct een skinny jeans aan en keihard allemaal rare dingen roepen hoor. Maar wees anders, jezelf misschien, maar anders dan de rest. Dan wordt je video gepost, gedeeld, krijg je shows, misschien eerst in kleinere zalen. Maar het heet investeren. Als je groot en bekend kon worden door te klagen over anderen, wat vast wel kan ja, zou je daarin verder kunnen. Ik zeg nogmaals, ik bekijk alles. Alles. Dus de ene kant de persoon die op een stoel zit en bepaald wat en hoe er op een website komt en geplugd wordt, en aan de andere kant de stugge "ik wil niets aanbieden" persoon die het liefst in het verleden woont. Extreem gezegd maar daar komt het wel op neer. Er zijn genoeg zalen/festivals waar de "echte" muziek kan. Echt. Laat jezelf niet uit het veld slaan door overal tegen aan te schoppen. En stop met klagen. Ga iets doen. En wie ben jij om te bepalen wat echt is? Nee, wie ben jij om te bepalen wat niet echt is? Nep? Minder? Beter? Volgens mij was het liedje "Met....z'n.....allen....!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten