26 okt 2012

12. Het kan beter

De warme zomermaanden vallen helaas tegen en zijn meer een wisseling van een aantal erg warme en een hele hoop regenachtige. Dat heeft natuurlijk ook zijn invloed op de verkoop. Hiernaast zijn de plannen van de ruimte achter wel in mijn hoofd concreter geworden. Het moet echt een studio worden, zoals ik al bedoelde. Hiernaast moet de basement iedere maand zo een 4 events hebben om niet achter te raken qua inkomsten. Er wordt veel over mij gesproken online, en ik krijg ook veel respect en "love". Helaas is de kassière bij de supermarkt meedogenloos. Ik moet echt pinnen of contant betalen. Ja, de artiesten en vrienden die langs de winkel komen voor een bakkie koffie of thee trekken wel mensen en passanten aan, alleen echt verkoop stimulerend, nee. De editie Rauwe School van juli trekt helaas ook niet veel bezoekers. Dit keer zijn Che en Macro (beiden uit Brabant) en freestyle talent Dax bereid op te treden.Dj Daan en Nekst voor de begeleiding. Zou het door het weer komen? Moeten we het dan toch "in een achtertuin" doen? Bouwen hè. Ja, maar rekeningen blijven liggen. Dat wil ik niet, en dat kan ook niet. Als een aantal dagen later vriend en rapper MC DRT ook een basement event organiseert met Maylay Sparks uit Philadelphia en Dj Nekst is de sfeer wel gezellig, alleen de opkomst ook niet. Maylay is echt wel een dope MC, alleen ja, het publiek is "3 man en een paardenkop". No offense, maar er zal iets moeten gebeuren. De volgende dag is de basement verhuurd aan een Dj duo die een geheel andere muzieksoort spelen, maar ja, verhuren is verhuren op dit moment. Het Dj duo is een jongere generatie dan ik ben. Wel heel aardig, en alles goed geregeld. Dezelfde week is er in Amsterdam Zuid Oost een festival waar ik mag en kan staan met een aantal artikelen, en er is een podium waar een aantal artiesten optreden. Zo ook oude bekende en vriend Dj Turne. Ook graffiti artiest Juice is aanwezig. De regen zorgt voor een leeg veld. Nauwelijks bezoekers. Kan er ook nog wel even bij. Maar we maken er wat van. Gelukkig staan we zelf redelijk droog in de kleding stand/keet. Bij de hoofdact, waaronder rapper Gikkels en Brakko en Dret, staan er welgeteld 15 mensen bij het podium. Leuk, totaal misgeschoten. Ik denk even, "zal dit het dan zijn?" Ik kom nu al 3 weken thuis zonder enig echt resultaat, en de nood is hoog. De bank levert mijn krediet in delen uit en is ook natuurlijk sceptisch na het horen van de cijfers. Dan heb ik het nog niet eens over Francis, er moeten natuurlijk ook gewoon boodschappen worden gedaan. Gelukkig komt Casper van House of Hip Hop met een tof idee. Er is een groot Hip Hop festival in Amsterdam, waar een aantal artiesten die hij goed kent, optreden. Het idee is om 2 van hen, namelijk collectief Alkaholiks en Onyx, een after-party te laten doen in de basement van mijn winkel. Na aardig wat heen en weren over de prijs, ja we hebben daarin echt wel een meningsverschil, komen we tot de oplossing om de artiesten "een deel van de deur verkoop" te geven. Meer is er ook niet natuurlijk. Kennis DJ Jane Doe zal als Dj fungeren. Ik vertel er even naast, mocht de naam je niets zeggen, het is een dame. En wat voor 1. Zij is een DJ die echt het vak begrijpt. Scratchen en mixen dus. Niet alleen maar "knopjes drukken en draaien". Nee, echt DJ. Ook Chainsaw zal op de avond aanwezig zijn, mocht het lang duren, kan Jane natuurlijk niet de hele avond draaien. De avond ervoor gaat mijn telefoon, al moet ik zeggen 's nachts. Het is "1 van de organisatoren" van het grote festival. Het komt er kort op neer dat hij mij bedreigt. Dat is mooi zeg. "als 5-elementz dat feest doet, dan.." en meer van dat soort uitspraken. Ik geef hem aan of hij wel begrijpt hoe laat het is en dat hij mijn kinderen eventueel wakker maakt. Ik nodig hem uit om de volgende ochtend of middag even langs de winkel te komen, hij snapt namelijk niet dat de basement slechts 90 bezoekers kwijt kan, plus dan het feit dat de artiesten vrienden zijn van een kennis, en J-Ro van Alkaholiks mij ook kent vanwege de Masterclass een tijdje terug. Natuurlijk komt de persoon nooit opdagen. Ik bel met een aantal mensen uit de "scene" die benadrukken dat het een aparte man is. Droplul noem ik dat dan. Het schijnt ook dat hij nogal wat mensen en artiesten nooit heeft betaald voor hun diensten. Daar zitten ook een aantal kennissen en vrienden van mij bij. Oké, na verder gesprek met Casper is er "weinig aan de hand" en zullen we de avond tot een succes maken. En dat blijkt. Bomvol. Echt. Vol. Ik moet mensen weigeren bij de deur. Dat is dan wel tof, gezien het feit dat de aandacht voor 5-elementz enigzins gedaald was. De artiesten hebben terloops even Jeru da Damaja meegenomen. Gezellig. 1 van hen denkt bij aankomst, aardig dronken, even tegen de gevel aan te plassen, en ontmoet daar Francis. De "sorry ma-am" is al snel geplaatst. We lachen er allemaal om. Terwijl de basement beneden vol is praten we boven in de winkel als een soort van backstage en het is een gezellige boel. Als de show beneden begint, gaat het dak eraf. Of het plafond. Ondanks dat de mannen behalve Dro-star van Onyx "drunk as hell" zijn, is het een groot feest. Na afloop sta ik dan wel alleen met Martijn, Tieme en Francis op te ruimen, maar het was wel een succes. De volgende dag komt Dro-star nog even langs om mij te "supporten" en geeft zijn verdiende geld van de avond ervoor uit aan kleding en een cap, die hij in NEw York voor de helft kan kopen. Maar tof van hem. We drinken een glaasje cola en praten over van alles en nog wat. De indruk die gewekt werd dat hij "voor het geld" kwam is weg. Hij geeft mij zijn nummer, net als Jeru en J-Ro dat eerder deden. "We fam now", al weet ik dat dat niet zo is. Wel respect en props. En succes met het voortzetten van. Hij belooft tevens iedere artiest die hij "on tour" tegenkomt, te vertelllen over mij en 5-elementz. "Shit's real". "You real". Goede reis gewenst. Groeten aan de anderen. De nieuwe Rauwe School is alweer aanstaande. Deze keer met Jerome XL(Almere), Nedertoon en Dennis T (Amersfoort) en HCB crew (Milano, Italië). Drukker dan vorige keer, dat is alweer een goed teken. Ook zijn er bezoekers die even wat kopen in de winkel zelf. Het optreden van Dennis-T is voor mij wel een "Gouwe ouwe", heb vroeger nog met hem opgetreden toen hij deel uitmaakte van rap collectief Vaardigheid. Gezellige avond, en mede door de artiesten is het bier weer op. De sfeer is goed. Ik merk het verschil in de winkel. Niet rijen lang voor de deur ofzo, nee, het trekt aan. Ook omdat ik een aantal nieuwe artikelen binnen heb van merken die "het goed doen" in de winkel. Al snel meldt zich ook een andere organisatie, Grub. Zij doen vaak dubstep feesten, maar zijn ook "Zulu Nation related" . Ik zeg google. In ieder geval, zij organiseren een basement party met Lord Lhus, Babylon Warchild (Canada) , Spec Boogie uit New York, Skenkie uit Brabant en Dj Nekst. Alle buitenlandse artiesten komen overdag natuurlijk eerst even een bakkie doen. Spec Boogie komt aan op een fiets, die hij hier heeft gekocht. Ik kan wel raden waar en van wie ongeveer. De mannen van Babylon Warchild werken naast met een live MPC ook met een heuze bas. Ja zo 1. Tof. Lord Lhus, is mij al eerder gebleken, is een toffe dude, maar vind zichzelf ook wel heel tof. Dit mede door het feit dat hij wel eens heeft opgetreden met wat grotere namen uit Amerika en een producers crew uit Duitsland die "dat" ook een beetje hebben. Hij vraagt namelijk direct naar geld, terwijl de afspraken anders zijn. Hij wordt zelfs een beetje boos. Ik ben niet echt onder de indruk en juist hierdoor is hij plots een erg aardig persoon. Jammer van die paddestoelen, die ervoor zorgen dat hij niet echt scherp is bij de show 's avonds, en ook 1 van de Babylon Warchild leden heeft zich laten gaan met de "hard liquor" en kotst mijn basement trap onder. En zegt 900 keer sorry. Al met al best een dope avond en show hoor. Daarna met letterlijk z'n allen met de nachttrein. Dweilen doe ik morgen wel. De kots had ik al gedaan. Niet heel lang later organiseert Chainsaw een speciale Dj avond. Het publiek kan en mag meedoen. Uiteindelijk komen DJ's DNS, Friss, Irie, en nog een aantal anderen. Het is wel een gezellige avond, alleen niet zoals Chainsaw hem had bedoeld. Het is een soort "eigen feestje" en dus wat kan je dan verwachten? Ook de Dj's zelf zien wel wat in het organiseren van events in de basement. Dus al met al is die missie wel geslaagd. Gelukkig is door het binnenkomen van een hoop exclusieve snapbacks (petjes) de omzet aan het stijgen. Dat was nodig ook. Ik kan buiten thuis, er alleen met Jim en Steven Engel echt over praten. Niet dat anderen het niet zullen begrijpen, alleen, ja misschien ook wel. Watts doet nog steeds zijn best om zoveel mogelijk artiesten en kennissen naar mij toe te loodsen. Zo ook Taya, Rbdjan en Rocks. En dan natuurlijk de vaste klanten, die altijd wel terugkomen. Of Falko en Nekst die toeristen en vrienden doorsturen. Ik moet meer en meer een "word on the streets" worden. Dat kan echt wel.

1 opmerking: