25 okt 2012

11. Sociaal?

Nog voordat je een eigen bedrijf begint, dien je je te verdiepen in social media. Dat is noodzaak. Website, Mail, Persberichten, Google, Hyves, Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube, en meer. Omdat ik zelf ook het bedrijf ben, kan ik al mijn persoonlijke social media hier ook aan koppelen. En als regel ook, overal waar "te" voor staat, moet je ook in de gaten houden. Voor niets gaat de zon op, ook daar moet je rekening mee houden. Budget, in mijn geval, is er niet voor. Dus is er een uitgebreid onderzoek, met wat hulp van anderen, en verwacht ik, omdat wat ik doe redelijk uniek is, dat enerzijds veel moeite en tijd gaat kosten, anderzijds dat ik er wel ga komen. De gun faktor zal ik in eerste instantie meenemen, ik ben een positief ingesteld persoon. Door de nu nog prille aandacht voor wat ik allemaal aan het doen ben besef ik mij terdege dat ik mijn best moet blijven doen en opgeven is geen optie. Hoe, wat, waar en wie. In eerdere hoofdstukken heb ik al benadrukt dat de wil om te helpen en gunnen in deze scene in kleine mate aanwezig is. Het woord marketing is in ieder geval in de doelgroep die ik ga aanspreken in veel gevallen een moeilijk woord. No offense, nogmaals ik noem het even de gun faktor. Bij de aanvang en opening heb ik al gemerkt dat ik het vooral moet hebben van vrienden, kennissen, familie en dergelijken. Dat zal mij nooit doen laten overleven. Ik zal het mainstream publiek ook niet gaan aanspreken. De opgaaf is zwaar en dus zal ik aan een kring van mensen en bedrijven moeten gaan bouwen, waarvan ik weet dat ik daarmee uiteindelijk mijn doel zal gaan bereiken. Laat ik beginnen bij de muziek gerelateerde websites. In Nederland zijn er in principe 3 leading en dus zal ik daar in ieder geval op moeten vallen om erop te komen. En via via ken ik wel mensen die daar een bepaalde verantwoording hebben. Als ik er dan al snel achterkom dat dit net zo werkt als pluggen bij bijvoorbeeld een radiostation, besluit ik dan ook om een persoonlijke benadering te kiezen. En, je raadt het al. Dit werkt niet. Geen feedback, niets. Nogmaals, ik werk met het motto; "Nee is ook een antwoord" en zelfs dat komt niet. Op mijn clubtocht met Watts kom ik de groep heren tegen achter de mail en stel hen de vraag. Ik moet er even bij zeggen dat ik licht aangeschoten ben en mijzelf op dit moment zeer grappig vind. Ik krijg een antwoord. "We gaan er zeker naar kijken, we hoorden al over je, we volgen je nu ook" Dat is dan wel netjes. We zullen zien. Omdat ik wel gevolg geef aan actie (lees reactie) zie ik al snel dat ook dit niet gebeurd. Hey, zo dronken was ik echt niet. Ik heb echt wel een grapje gemaakt, alleen niet "onder de gordel". Als ik later met anderen erover spreek zijn de reacties verdeeld. De een zegt "komt wel goed", terwijl de ander meent "heb je ze nodig dan?", allebei wel iets om mee te nemen. Wel jammer. Ik had in eerdere hoofdstukken al gezegd dat het ons kent ons en het gunnen dus wel meevalt. Of tegen. Ik blijf gewoon persberichten sturen en zal toch op moeten vallen? De tweede website is ook gelinked aan een kennis van mij. Dat zal dan niet zoveel problemen moeten opleveren. Of toch? Ik merk in ieder geval dat hij daar gewoonweg geen zin in heeft. Hij geeft wel meerdere keren aan dat hij zelf "niet veel kan betekenen", vooral vanwege het reclame aspect. Ik zal je eerlijk vertellen, als ik reclame kan maken en mag maken voor mijn kennissen, doe ik dat direct. Moet ik in een achterlijk lijkend worstenbroodjes pak lopen over de straat met mijn 37 jaar zodat mijn hij klandizie krijgt, ik doe het. Maar oké, ieder zijn mening en gevoel. Er komt ondanks de "hulp" geen enkel antwoord. Ook niet een "nee" of "ga weg", omdat ik meerdere keren mail. Missie mislukt. De derde website, horend bij een tv/radio zender, kan geen reclame voor mij maken. Wel doen zij een klein postje van 1 feest. Dat is in ieder geval wat.  Hiernaast zijn er dan natuurlijk legio aan "andere sites" die echt iets voor mij kunnen doen. Helaas hoor ik bij 1 van deze ook al snel, dat  "de eindredacteur" tering je neemt jezelf serieus zeg, contact met mij zal opnemen. Hier "werkt" ook een kennis van mij, en die kan wel iets voor mij betekenen ook. Ik ken hem van vroeger en zo hebben wij liefde voor de muziek en lifestyle eromheen. En inderdaad, de eindredacteur loopt even langs de winkel en we praten over het plaatsen van 5-elementz op hun website. Ik voel een rekening aankomen, btw, hoppa. Maar nee, hij zal voor mij een uitzondering maken. Tof. Ik spring even door de tijd heen en zeg je dat het bijna niet gebeurd. Ik vraag wel na, en ontdek dat het dus een soort van laat maar hangen sfeer is. Jammer. Zeg dan nee. Kom niet langs, drink mijn cola niet en doe dan niets. Droplul. De rest van de Hip Hop gerelateerde sites reageren wel positief op mijn mails en doen er ook echt iets mee. Of besteden er even extra aandacht aan, ik doe namelijk iets unieks. Tof dat het ook zo kan. En uiteindelijk is Hip Hop een breed begrip en ben ik van een generatie die het begin heeft meegemaakt. Ander hoofdstuk, andere discussie. Bijna net zo leuk. Dan de Facebook pagina. Makkelijker gezegd dan gedaan, toch kan ik iedere Facebookvriend uitnodigen voor de 5-elementz pagina en alle activiteiten daarom heen. Plus ik kan ze persoonlijk berichten ook anderen hiervoor uit te nodigen. En so on en so on. Ik zal elke dag de nieuwste kleding en andere zaken posten, zodat dat in ieder geval opvalt. Dit werkt goed, ik krijg veel reacties. Ook post ik wat muziek video's en persberichten van bevriende hip hop artiesten, uit binnen- en buitenland. En ik betrek mensen door af en toe vragen aan ze te stellen over wat ik doe. Zo ook op Twitter. Samengevat is dat precies hetzelfde verhaal, zij het dat ik niet bij Facebook en Twitter exact dezelfde contacten wil. De trend is namelijk dat dat wel zo is. Leuk, alleen schiet dat niet op. Ik bedoel qua verspreiden van het woord met betrekking tot 5-elementz. Ik schakel het groepje artiesten in om mij te helpen en steunen. Zo kun je sommige items trending krijgen door bijvoorbeeld te werken met # hashtags dus. Niet teveel. Dat is namelijk niet goed, en verwarrend. Qua Hyves neem ik al in een vroeg stadium de beslissing om te stoppen. Mijn doelgroep zit daar heus wel, alleen merk ik dat ik er zelf gewoon te oud voor ben. Ja sorry hoor. Mijn website is gemaakt door vriend en artiest Jerome XL. Hij heeft eerst een test versie die ik moet keuren en ik kan nog een aantal andere wensen opgeven. Omdat ik ook hier helaas niet met geld kan smijten, kan Jerome een hoop voor mij doen, maar zeker niet alles. Dat zegt hij ook eerlijk, ondanks het feit dat ik het idee heb dat hij wel veel meer voor mij doet dan standaard is. Mooi ontwerp, duidelijke indeling, linkjes, foto's filmpjes, compleet dus. Hiernaast is een andere kennis bereid om de "lifestyle pagina" te maken. Deze pagina dient, naast de website, als een blog. Hierop kan ik dan plaatsen wat op dat moment aan de orde is. Releases van artiesten, video clips, etcetera. Alles is overigens te koppelen met bovengenoemde social media. Top. De Youtube pagina zal niet heel veel voorstellen, maar is bedoeld om ook filmpjes van wat er plaats vindt in de winkel te posten. En als ik naar een optreden ga ergens, dan film ik een stukje en dat post ik dan ook op Youtube. Zo blijf ik ook daar te volgen. Het leuke is dat je al erg snel in contact komt met verschillende artiesten en bedrijven die iets te maken hebben met Hip Hop. Alleen wel op een afstand. Om je een voorbeeld te geven, tijdens de release van "Statler & Waldorf" van Engel & Just meent Ben-Jur dat hij dacht dat ik er in het echt heel anders uit zou zien. We lachen er allemaal even om. Wie ik? Om hoger in Google te komen krijg ik zelfs hulp van een bedrijf die vindt dat 5-elementz iets unieks aan het doen is. Zonder in detail te treden is het een mooi gebaar. Sowieso heb ik de naam zo gekozen, ik bedoel met een Z, niet perse hierom, alleen het helpt wel om al hoog in de zoekmachines te komen. Alleen qua Hip Hop, kleding en lifestyle nog niet. Helaas zal deze actie en inzet van het bedrijf tijdelijk zijn, er zit namelijk wel een budget aan vast. Toffe suggestie wel van hen overigens. Gaat toch voor niks de zon eens op.


2 opmerkingen:

  1. Heel dope om te lezen wat er nou allemaal gebeurd is Jase. Respect. Ondanks alles ben je toch niet cynisch geworden maar positief gebleven :)

    BeantwoordenVerwijderen