24 okt 2012

10. Lekker Bezig

Na het eerste kwartaal en koninginnedag en merkend dat het nieuwe er nu wel af is, is het dus echt wel bikkelen. Mensen bereiken. Gelukkig is het mooi weer en in de stad lopen veel toeristen. Buiten een soort van hangplek voor bepaalde mensen uit de scene stoppen toeristen ook om een kijkje te nemen, shirtje te kopen, kijken wat voor "local" cd's ik allemaal verkoop. Van vriend Casto heb ik een aantal cd's gekregen om weg te geven en ook via  Def-P en Ijsblok van de voormalige Osdorp Posse heb ik een leuk pakketje "op de kop getikt" en heb ik een kast buitenstaan met bord, om "bij aankoop in de winkel" een cd mee te kunnen geven. Ik merk wel dat meenemen en gratis al snel werkt. Niet in de stimulans van de verkoop, maar ja, er is aanloop. Iedere toerist en voorbijganger vertel ik, of de aanwezige artiest het verhaal achter de winkel en de doelstellingen. Erg leuk. Nu is een hangplek ook leuk, er moet alleen wel verkocht worden. Ook is de ruimte achter nog steeds niet bezet. Dit kost natuurlijk ook geld. Ik heb wel een aantal kandidaten in mijn hoofd en zij zijn ook zeker geinteresseerd, alleen wie is dan de beste kandidaat? De eerste is helaas afgevallen vanwege een aantal communicatie storingen van zowel zijn als mijn kant. Jammer en helaas. De tweede kandidaat komt met een plan, zo ook de derde. Moet ik dit wel willen? Ik denk er nog even over na. De tweede editie van de Rauwe School is aanstaande, en deze keer zullen Risskant uit Dordrecht, MC DRT uit Almere, oude vrienden van Rijmjunks,         Dj Broky-B en Nekst de avond vullen. Natuurlijk begeleiden Casto en ik de open mic. Gezellige avond. Niet superdruk alleen. Jammer. We schrijven de avond af als 'onder-onsje'. Vaste bezoeker (nu al) Dickie is in slaap gevallen met zijn hoofd op de bar. Klassiek. Opruimen en verder dan maar. Sjoerd verrast mij met een mooi kado. Hij heeft een gesigneerd t-shirt van RUN DMC en ook de handtekening van Jam Master Jay staat erop. Ingelijst en wel. Een aantal dagen later stappen er een aantal Amerikaanse toeristen de winkel binnen. Een van hen ziet het shirt en roept de ander. Ze kijken er samen even naar, en komen mij tegemoet. Of ze een foto erbij mogen maken. Een van hen toont mij zijn ID. "It's okay", zeg ik nog. Hij dringt aan zijn naam hardop te lezen. Jason Mizell. Uhm. De zoon van dus. Jam Master Jay. Gekker kan het toch niet worden. Ze kopen een aantal artikelen en bedanken mij, verlaten de winkel. Had ik al gezegd dat de winkel hiervoor bedoeld was? Ik vertel er graag over. Helaas helpt het niet veel voor de verkopen algemeen, en ik spreek erover met mijn "bijna buurman" Edson. Hij is al een tijd succesvol met in mijn idee een van de tofste winkels in Amsterdam, sneakerstore Patta. Patta is een begrip. Mensen staan bij mijn winkel, dagelijks, de weg naar Patta vragend. Iemand koopt een petje (lees CAP) bij mij en kijkt op de bon. "Sta ik niet bij Patta?" Nee. Er is zelfs een groep "in de wandelgangen" die een soort van ding ervan maakt. Ik ben gevleid en zo, besef mij terdege dat die weg nog lang is. En wij zijn vrienden. Concullega's zou je kunnen zeggen. We hebben er beiden iets aan als mijn winkel ook een succes wordt. Jammer dat er toch een aantal mensen in de scene zijn die er een ding van gemaakt hebben. Het kan maar gezegd zijn, en dan liever door mijzelf. Dus, terug naar het verhaal. Edson en zo ook zijn broer Tim vertellen mij hoe moeilijk het is. Ik ken ze al heel lang. Middelbare school dingen. Ik neem dus ook direct aan, dat ik dingen moet veranderen, aanpassen aan "nu". Ben ik hier wel klaar voor? En past het dan bij mijn concept en visie? Het zal moeten. Ik kan geen geld verliezen meer nu. De koek is op. Aan de slag. Tegelijkertijd word ik vanuit New York benaderd door een redelijk onbekende DJ, Concept, die graag een cd-release bij mij wil doen. En hij wil "mijn naam" voor de CD gebruiken. Ik leg hem uit dat onbekend zijn en iets willen neerzetten bijna onmogelijk wordt. Ondanks dat ik dit wel weet, is het toch een tof idee, dus samen met DJ Nekst maken "we" er een avondje van. In dezelfde periode heb ik rappers Reffxxx en Joe Poppsz leren kennen. Ook zij zullen naast de cd release tijdens een event in de basement optreden. Titel "Fuck U Friday" . Underground Hip Hop en "cheap drinks", echte "heads" hebben niet zoveel te besteden dus dat past mooi in het geheel. De dag van de cd presentatie is net als ik verwachtte. De vaste bezoekers komen even gluren. Er gebeurt voor de rest niets. Dj Concept is niet teleurgesteld, denk ook omdat hij mijn commentaar van de ochtend ervoor wel snapt. De avond is wel gezellig. Niet druk, maar gezellig dus. Dezelfde trend zet zich door in de winkel helaas. Op naar het volgende weekend, de mannen van collectief "de Vonk" hebben een release georganiseerd van frontman Fantast. Op zich een onbekende rapgroep. Ik ken ze al een tijdje. Het zijn aardige jongemannen. Hebben mij en Roodbaard 2 keer uitgenodigd om op te treden op hun feestje in Uithoorn. Altijd gezellig. Aan het eind van hun feestje altijd snoeiharde Dubstep. Steven Engel kan erover meepraten. En, de avond van de mannen in de basement is een succes. Moshpit, alles. Het bier gaat ook weer op. Toffe avond. Nacht. Dronken Vonk-lid K-Non hugged mij terwijl we de deur afsluiten. "Jason, bedankt."  Ik verkoop nog een paar shirts en caps, 's nachts dus, aan wat bezoekers en Vonk-leden. Ja het mag gezegd worden. Ondanks een aantal bezoekers die "bier in hun rugzak" mee hebben. Ja het is even wennen. Ik praat met vrienden en kennissen over de terugloop van de omzet. Mijn zorg is natuurlijk dat ik mijn belofte aan Francis kan nakomen. Mijn gezin moet niet lijden onder zowel mijn afwezigheid als mijn slechte financiële resultaten. Het klinkt allemaal heel stoer hè "eigen baas" en dergelijke benamingen, alleen is het hard werken en veel investeren in de toekomst. Groei willen zien en doelen willen stellen. Ik praat ook met mijn accountant en met Tieme, ook ondernemer natuurlijk. Als iemand weet wat hard werken is en veel investeren is hij het wel. Schouder klopje en advies van hem is daarom ook meer dan welkom. We roken af en toe een peuk voor de deur van de winkel en als er iets te doen is in de Melkweg dan zegt ie "Kom gewoon even goed eten bij mij in plaats van onderweg snel even wat" . Dat helpt. Ik zie toch ondanks de nog niet super succesvolle "basement parties" veel potentie. Met de release van Engel en Just, de Vonk, Chrisette Michele en de groeiende interesse van artiesten om op te treden tijdens de Rauwe School denk ik dat dat wel goed zit. De ruimte achter moet dus nog wel een concrete bestemming krijgen. De verkopen moeten omhoog, maar in overleg met een aantal mensen heb ik nieuwe artikelen besteld die beter zullen "lopen". Begin juni editie Rauwe School is met Surya en Robian, Patrice (allen uit Amsterdam), Frietboer, Kensei (Brabant), Dj Broky-B en Dj Bite. Het persbericht dat ik verstuur wordt al meer opgepakt merk ik ook en zelfs een lokaal hip hop radio station besteedt er even aandacht aan. Niet om veren in mensen hun reet te steken, ik vind Surya een van de beste mc's die ons land heeft. Ik zeg expres mc, omdat hij de kunst ervan begrepen heeft. Hij kan daarnaast ook nog eens goed rappen op hip hop muziek. Hier kom ik nog eens op terug. Ik bedoel de beschrijvingen en verklaringen van de woorden. De avond zelf, tof, druk, veel drank. Buiten ontstaan zogenaamde "cyphers" waar mensen spontaan met en tegen elkaar rappen. De buren, de hoeren dus in de steeg, zijn er niet erg blij mee. Hun "baas" ook niet en spreekt mij aan. Zo van "hey vriend". Gelukkig zijn we vrienden. Frietboer met zijn snoeiharde beats en Kensei met zijn poëtische teksten maken de avond compleet. Ja en de "open mic" met de Dj's is ook tof. Mag wat mij betreft iets korter, ik moet nog wel even dweilen. Casto lacht erom. Tieme en Martijn zijn een soort "vast bar team" geworden en Francis komt mij weer halen met de auto. Als de verkopen nou eens meededen. Halverwege juni is alweer een nieuw basement-event gepland. Met uit Chicago Thaione Davis, Cos-G en Infinito 2017. Wie? zal je zeggen. Ik ook. Vriend Geckusman doet de preshow. Ik zal kort zijn, de uit Chicago afkomstige rappers zijn heel dope, alleen omdat niemand ze kent, zijn we ons eigen publiek. Wat jammer is. Geckusman is ook dope, en super aardig weer om helemaal uit Den Bosch te komen voor "reiskosten". Terwijl hij ook als vriend komt. Er is wel al een vaste bezoek-ploeg met onder andere uit Amsterdam afkomstig rapper Dax, die tijdens de Rauwe School edities de avonden lang maakt met de open mic. En nog wel eens "botst" met Insayno. Het zal een rappers ding zijn. Ik zal even doorgaan met opsommen, nu ik toch lekker bezig ben. Dezelfde week is er in Amsterdam een feestje van het merk G-Shock. Ik mag met een aantal bevriende rappers/artiesten tijdens deze exclusieve avond meefeesten. Samen met natuurlijk Francis, gaan Watts, Chainsaw enTaya met ons mee. Namens Bijlmerstyle Robert Coblijn en ook Dret van duo Dret & Krulle is mee. En een aantal vaste klanten mag ook komen. Even nog stress omdat mijn hond Max tijdens het spelen een houten stok dwars door zijn bek heeft gekregen en gehecht moet worden. Ik krijg een foto via whatsapp terwijl ik buiten voor de deur sta te kletsen met Edson. Hij geeft nog even zijn mening over het "horloge". De vertegenwoordigers van G-Shock weten dit ook, maar willen juist hem als verkoop punt. Goed voor mij als winkel dat hij dat niet doet. Grappige situatie weer even. Binnen treedt Kraantje Pappie met Dj Friss op. En lifestyle merk Parra van Piet Parra releast even zijn "eigen G-Shock". Mijn gasten en ik krijgen allemaal een gratis G-Shock horloge als extra-tje. Eigenaars Dony en Talat van Gorilli zijn er ook en hebben ook een aantal bevriende artiesten bij zich zoals Winne. Na het optreden van Kraantje begint er een DJ duo, waar wij allen niet echt van gecharmeerd zijn. De rookruimte is van de rappers geworden zeg ik maar. Het is een gezellige avond. Handen geschud. Nogmaals, ik ben lekker bezig. Een aantal dagen later alweer tijd voor "iets anders" . Een galerie om de hoek van de winkel heeft graffiti legende Blade uit New York overgevlogen en wil een speciale avond in de basement. Met interview en handtekeningen. De setting is tafeltjes met lampen erop, en stoelen. Als in een jazzclub wordt de basement omgetoverd. Er is een scherm waarop een beamer allerlei werk van Blade laat zien. Hij is begonnen in 1976. Het verhaal is mooi, de foto's van de Bronx en Brooklyn uit die tijd ook. Ik ben trots op zijn handafdruk op mijn muur in de basement. Moe maar voldaan stap ik mijn bed in.

2 opmerkingen:

  1. Jason heeft echt veel gedaan in zo'n korte periode. Tof om weer eens terug te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel tof dat je ook de big dudes in je store hebt gehad man...legendary

    BeantwoordenVerwijderen