17 okt 2012

6. Natural high?


Omdat de begin week en de daarop volgende periode qua verkoop zo een succes is, ben ik extra gemotiveerd om de plannen rond en in de basement extra uit te werken. Ik maak een format waarbinnen verschillende partijen iets kunnen aanbieden in deze en hier zelf dus op een unieke lokatie binnen de concept store kunnen bijdragen aan de doelstellingen van 5-elementz. Het hoeft niet veel te kosten. Er kan wel geld verdiend worden voor alle partijen. Ik mail en bel verschillende bedrijven en instellingen waarvan ik denk en aanneem dat het past binnen de plannen, en zoek bij onder andere gemeente nogmaals uit of alles wel echt kan binnen de vergunningen en bestemmingsplannen. Ook overleg ik met de pand eigenaar en hij waarschuwt mij door te zeggen "Geen blowende stoere jongens te willen zien hangen" ,omdat "de buren naast ons" in de steeg ook al het oudste beroep ter wereld uit oefenen. Tevens spijker ik de kleine ingang van de basement dicht omdat daar als entree dienende al velen hun hoofd stootten tijdens het openingsfeest. De zijdeur dient nu als entree voor feesten, partijen en andere zaken. Zo kom je als gast in een hal terecht met een heuze (het zij klapbare - Ikea) kapstok om je jas op te hangen en hierna een normale entree deur tot de basement. Het moet een belevenis zijn. Hierom koop ik voor "een prikkie" op marktplaats natuurlijk een simpele bar, om goedkope drankjes te serveren. Het veiligheidsplan schrijft voor dat niet meer dan 100 personen tegelijk aanwezig mogen zijn in de basement ruimte. Dus 90 gasten, 10 "personeel" of organisatorisch. Gezellig druk en lekker warm zal het worden. Het plafond is 2 meter en 11 centimeter hoog, en de oude houten balken maken het nog iets lager. Warm dus.De reacties stromen niet echt binnen. Althans er zijn wel reacties, maar je zou zeggen dat met deze voorwaarden binnen de "kleine scene" die wij al hebben in Nederland, dat mensen in ieder geval zouden komen kijken. Immers, zij kunnen geld verdienen. Ik ook. We zetten echt iets neer en blijven uniek ten opzichte van clubs en dergelijke. Overdag kan er een workshop of masterclass worden gegeven en 's avonds, tot maximaal 1 uur 's nachts, een beperkt feest/ live optreden. Makkelijk bereikbaar vanwege de ligging bij het Centraal Station van Amsterdam en zelfs een ondergrondse parkeergarage voor de deur. Wat wil je nog meer. Blijkbaar niet veel. Toen een oude bekende van een hip hop gerelateerde website kwam kijken naar de mogelijkheden was het antwoord al snel "dit gaat niet werken". Helaas ontbrak de verdere uitleg en hierover uitweiden heeft geen zin als een persoon al zo vol is van zichzelf. En toch zag ik iets van een interesse. Was het misschien geld? Dat de persoon wel degelijk mogelijkheden zag en het liever allemaal zelf had bedacht? Ik denk dat dit wel een vervolg krijgt. We zullen zien. Ja of niet.Ongeveer datzelfde moment was de eerste clipshoot van een hip hop artiest in mijn winkel een feit. Ook de basement werd hiervoor benut. "We zijn er nog Steeds" . Passende titel van de track, ook omdat het ook voor mij gold na mijn super sterren status als rapper (.uhm niet...) Als extra noot had ik verzonnen dat alle "artiesten" naast het blackbook ook maar de muur in de basement moesten signeren. Met hun handafdruk met verf, zodat er net als het logo van de winkel, met de tijd, allerlei handen op de muur kwamen. Namen eronder. Klaar. Hiernaast liepen de bevriende artiesten de winkel binnen. Alchemist, een van de beste producers in mijn idee, kwam een "bakkie doen" . Ik blow zelf niet, dus stonden wij dan af en toe voor de deur van de winkel en praatten over ook hele andere dingen dan hiphop. De volgende avond had hij met zijn crew "Gangrene" een optreden in de Bitterzoet, pal om de hoek van de winkel. Ik dacht direct aan het feit dat ook "daar nog een slag kon worden gemaakt" qua samenwerking.De volgende week en de omzet loopt lekker, kwam mijn eerste contact met een voor mij dan nieuwe rapper, Watts. Hij liep de winkel binnen met 2 vrienden waarvan 1 "Badboy" Taya bleek, ook een artiest die al wel wat langer meeliep. Zij kwamen met het lumineuze idee om een informatieve video te schieten voor op Youtube, als reclame voor de winkel. Ik vertelde mijn verhaal erin. De titel ervan was tevens mijn eerste contact met het woord "Swag", namelijk "Swag update". We dronken nog een biertje na en kletsen over koetjes en kalfjes. Ik liet wat oude hiphop horen en zij wat nieuwe. Francis en mijn kids haalden mij op. Het was allang tijd om naar huis te gaan. Ik was de dagen, weken even kwijt. Was het een natural high? De dag erna was Leroy met Spotlight TV in de stad en deed nog even een item in de winkel met rapper Tjerkovara. Ik kende hem niet erg goed ook, maar vond zijn nummers wel dope ook, mede omdat hij samenwerkte met VKTE. Als ik te hard ga, is de suggestie nog steeds Google. Je hebt vast een smartphone in de buurt. Kort gezegd, ik noem ook maar even wat namen hoor. In ieder geval zijn de namen die ik noem van mensen waarvan ik denk dat die het "met mij menen" . Kan best ook redenen hebben. Niemand is perfect. Naast deze namen is Serrio ook iemand die vaak naar de winkel komt. Hij koopt graag iets en ik kan praten met hem over "vroeger". In de hiphop hoogtij dagen van de 90-er jaren heeft hij, net als ik en anderen vaak de "freestyle" en "open mic" avonden meegemaakt in "Dreadrock" . We luisterden ook naar hip hop radio show "Villa '65". Lang verhaal, ander boek. Google helpt hier ook. Of bel Kees. Dat hoor ik ook steeds vaker. "Bel Kees". Mailen mag natuurlijk ook alleen is echt contact of "een brief schrijven" velen malen effectiever. Misschien ben ik te oud, ik had namelijk wel al eens gemaild. Naar het algemene "Kees adres". Dat kan natuurlijk beter. Ik garandeer je alleen niet dat hij ook antwoord geeft. De "kantoor ruimte" achter de winkel heeft ook een ander bestemmingsplan. Hier moet natuurlijk een (muziek) studio komen waarin een producer muziek kan maken en de artiesten die in de winkel komen terecht kunnen. Of vanuit de workshop in de basement. En er kan, met de tijd, een radioshow online uitgezonden worden. Alleen is de vraag : Wie? Eerlijk is eerlijk, ik heb er te weinig verstand van en ga de ruimte dus uitbesteden/verhuren. Aan wie? Hier loop ik lang mee rond en zo komen ook een aantal mensen langs om te kijken wat kan en wat niet. De fout die ik hier maak is er niet bovenop zitten en knopen hakken. Hierdoor stel ik mijzelf en nog een ander persoon wel teleur. Zonder een hele anekdote, dat kan beter dus. In vele opzichten. De basement wordt voor de eerste keer "verhuurd" aan een gezelschap die een verjaardagsfeest viert. Samen met feest-DJ-Ruud. Zegt mij niets, het is wel gezellig. Niels en ik werken samen aan de organisatie en het is al met al een gezellige boel. Een dronken bezoeker scheldt 's nachts lekker even de buren de huid vol. Veel geleerd. Laat geworden. Nachttrein. Dat soort dingen. Een aantal dagen later, heb ik samen met een handjevol graffiti artiesten en andere kunstenaars een "Art Raffle" georganiseerd. Met live "painting" voor de deur. Chainsaw als live DJ in de winkel. De artiesten regelen een drankenmerk met bediening en de opbrengst van de kunstwerken gaat naar een goed doel, "de Gekste dag van BNN. Gezellige dag weer. Taya en Watts komen overdag vaak even op visite en wij bespreken het "wel en wee" in hip hop Nederland. Misschien toch Kees bellen? Watts legt me dagelijks uit waarom "Django's" nooit "Swag" kunnen hebben. Ik ben misschien van "de oude stempel, maar ik snap wel wat hij bedoelt. Taya voegt nog eens toe dat niemand hem überhaupt hoeft uit te leggen wat hip hop is, en dan zeg ik het voorzichtig. Ik kan er een verhaal over schrijven. Met z'n 3-en hebben we een bepaalde klik. Tof. Ook heb ik via Chainsaw, met rapper Rbdjan een goede afspraak gemaakt over de verkoop van "zijn shirts" in de winkel. Vanuit "Bijlmer Style" en Robert Coblijn's organisatie is ook dat merk nu aanwezig in de winkel. Alles begint al echt vorm te krijgen. Helaas lopen de verkoop cijfers iets minder dan ik hoopte met alle commotie in de winkel. Steven Engel loopt de winkel binnen, en na een aantal dagen en koppen thee en hij heeft zelf verdorie koek meegenomen, besluiten we om de release party van zijn nieuwe cd met Just, "Statler & Waldorf" in de basement te doen. Gekkenhuis.Samen met Casto wordt de eerste "Rauwe School" in de basement gepland. Een avond waarop naast lokale hiphop acts, een open mic is voor " iedereen" en 2 dj's de muziek verzorgen. Omdat Nekst als vriend en DJ ook vaak de deur platloopt, voegen we hem toe als "huis DJ" Ik heb mijn tweede ontmoeting met rapper Insayno, die op deze eerste Rauwe School gaat optreden, samen met Das de Rijmmaniak. Al moe van verwarring van alle namen? ZIe het als de bijbel. In het Oude Testament word je getorpedeerd met namen, data en plaatsen. Hierna de zondvloed. Ruimt lekker op. Je onthoudt wie je wil zeg ik. We leven eind maart 2011.

1 opmerking: