29 okt 2012

15. Thuis

Positieve ontwikkelingen gaan gepaard met nog meer positieve dingen. Dat is vaak zo. Dus is de editie van "de Rauwe School" in september direct een "klassieker" te noemen. Deze editie hebben Engel & Just, vrienden van 5-elementz, en "da Shogunz" , een underground Hip Hop collectief samen met Dj Muze Sick en Native zich bereid gevonden om de basement op zijn kop te zetten. Al eerder gezegd, Steven Engel en kornuiten zijn "van het bier" en dus heb ik extra ingekocht. Dit kan niet misgaan. De kraker "thuis" van Engel & Just is een soort van "anthem" voor 5-elementz geworden. Ook de open mic sessie is een hoogstaande, zelfs nadat Steven Engel zelf even meedoet. Altijd gezellig. Bij sluiting borrelen we nog even na. Ook Serrio, Jim en vriend Tim Pen komen even langs. Het wordt hierna nog iets later, als de groep zich verplaatst naar café de Duivel en club Bitterzoet. De volgende ochtend maar iets eerder naar de winkel, de wc's weer schoon, de basement aan kant, de winkel weer netjes. Dan ligt er een brief in de bus van de gemeente. De buren en buurt zou hebben geklaagd, vanwege de feestjes die er zijn geweest. Omdat er geen echte "uitgaans gelegenheid" vergunningen zijn, zal er verandering moeten komen in de manier hoe dit allemaal gaat. Oké, duidelijk. Jammer dat er maar 1 voorval is geweest waarbij de buren, en dus "de hoeren van de steeg" klaagden. En niemand daarna even langs is geweest. Ik zal iets moeten verzinnen. Er komen vanwege het achterlopen van de omzet in eerdere perioden 2 partijen langs die hebben toegezegd de basement voor een langere tijd te willen "huren" , zodat daar wat zekerheid komt, en natuurlijk vanwege de overlast. Uiteindelijk blijft er 1 partij over, die de hele maand september de basement als soort van kunst gallery wil gebruiken. Tof. Past ook goed. Alleen in de voorbereiding is het al erg moeilijk en omdat 1 van de kunstenaars een bekende van mij is, werkt dit extra verwarrend. Juist omdat zij ook even geleden het event met graffiti artiest Blade hebben verzorgd, leek dit juist een goed idee. Maar helaas, de "baas" van het spul geeft al snel niet meer thuis en de communicatie is erg slecht, tot bijna niets, tot niets. Mijn kennis zegt dat "hij in het buitenland zit" en niemand hem kan bereiken. En ik heb juist alle verdere events voor september tot en met half oktober voor de basement afgehouden. En er was echt animo voor. Mijn humeur is niet van de beste. Dit heeft zijn uitwerking thuis ook. Terwijl zij dit juist niet verdienen. Je zal wel denken. Ja, geld maakt niet gelukkig. Alleen als je inkomen moet hebben, ervoor zorgt, afspraken maakt, en er gebeurd niets, dan wil ik jou nog wel eens zien. Ook zo gaat het met het eventuele verhuren van de ruimte voor de studio. Helaas heeft dit geval nog uitwerking, omdat degenen die dit wilden gaan "doen" bekenden, zelfs vrienden van mij zijn. Jammer. Ik praat er met Taya over, en krijg een "I told you so". Mijn besluit staat vast. Omdat Jim als Rare Villains ook heeft aangegeven dat hij de ruimte graag wil gebruiken met Serrio, Jack en anderen, ben ik er klaar mee. Waarom verder kijken dan je neus lang is? Het heeft mij nu 8 maanden "inkomen" gekost, omdat ik dacht dat bepaalde mensen stonden achter wat zij beweerden. Helaas bij navraag is de uitleg erg summier. Gunnen heet het toch? Jim heeft wel even de tijd nodig om alles rond te krijgen, maar zo kunnen we er in ieder geval naar toe werken. Plus hij heeft voorgesteld om 1 dag in de week in de winkel te willen werken ook. Zodat ik iets meer thuis kan zijn. Omdat ik daar terrein aan het verliezen ben. Ik kan het ze ook niet kwalijk nemen. Het leven gaat verder, ik heb gekozen om een droom om te zetten in een concrete winkel en bedrijf, en heb hen daarin meegesleurd. Gelukkig hebben we als gezin nog even een uitje, althans, met de meiden. Roy blijft helaas wel in Nederland. Een super aanbieding om "even" naar Eurodisney in Parijs te gaan. Martijn zal "op de winkel passen". Ik denk dat dit ook wel nodig is. En dat merk ik ook. Even geen trein. Even geen winkel. Even weg. Ik zal verder niet uitweiden, buiten het feit dat we op de foto zijn geweest met meerdere figuren uit de verschillende Disney films en iedereen zich kind voelde. Weer terug, direct aan de slag. Er moet verder worden gebouwd. Gelukkig loopt de verkoop nog steeds wel redelijk. Alleen ik krijg het niet meer voor elkaar om de basement in deze periode te gebruiken waar hij voor bedoeld is. Dit kost niet alleen mij geld, maar ook Chainsaw. Hij heeft de geluidsinstallatie namelijk neergezet, terwijl hij deze ook zou kunnen gebruiken voor andere doeleinden. Omdat wij zo nauw met elkaar verbonden zijn, geeft dit frictie, en dat is echt klote. Hij begrijpt mij echt wel. Alleen voelen we hetzelfde. En dus zal er moeten worden besloten wat te doen met de basement. Ik heb van Casper van House of Hip Hop wel een voorstel, alleen rijmt het niet met wat ik wil. Hij wil, met zijn ruime aanbod aan "artiesten" de basement wel voor meerdere doeleinden gebruiken. Tegelijkertijd wil hij de basement dan als enige aanbieder. Met andere woorden, dan zal hij de huurprijs qua vierkante meters ook moeten dekken. Omdat hij dit niet kan, wat ik ook wel begrijp, stopt de discussie dan wel even. We zullen iets anders moeten bedenken. De editie Rauwe School van oktober brengt Mach en Jesse, 2 oudgedienden uit de "Nederhop scene" waaruit ik zelf kom, en Samuel, uit het oosten van het land. Het is, net als met Engel & Just, een "overvolle" basement. Gekkenhuis. Het publiek kent de teksten, iedereen is uitzinnig. De open mic loopt qua tijd wat uit. We borrelen weer na met het vaste groepje. Ik zeg tegen Casto :"Weet je nog?", doelend op de eerste edities waarbij ik stelde dat we "het ook in mijn tuin konden doen". Insayno lacht er even om als ik hem dat de volgende dag in de winkel vertel, hij loopt even binnen terwijl Watts, Taya en ik het wel en wee in de scene even doornemen. Dit keer vragen wij ons af waarom iemand als 'Keizer" best succesvol is, afgezien of ik van de muziek houd, maar toch, en hoe deze dan in een huis woont waar nog geen vloerbedekking ligt. Ja, ook dat hebben we uit de wandelgangen hoor. Gelukkig draagt hij nog geen rokjes en zwemvliezen. De 'swag' viert hoogtij. Ik begin het wel steeds meer te begrijpen, maar ik ben van de "Gangstarr" en "Dilated Peoples" muziek dus meer van de skills. Google als ik te snel voor je ga, ik schrijf wel door. Omdat er steeds meer artiesten naar de winkel komen en blijven hangen, is het wel gezellig, maar mensen er moet geld verdiend worden, zo stelt ook mijn thuisfront. Helemaal waar. Helaas kan ik zonder deze artiesten mijn gehele bedrijfsformule niet uitwerken. Ook niet als er een jochie, mijn zoon Roy's leeftijd, binnen komt met een plat Amsterdams accent, erger dan ikzelf. Hij is al eens eerder geweest. Hij is rapper. Hij kent Jim en zoekt hem. Ondertussen vraagt hij om drinken alsof ik een bar ben, en terloops om een sigaret. Als hij mij een broodje ziet eten, vraagt hij daar ook om. Ik begin met een "Yo" en vervolgens leg ik hem wel even uit dat hij best zelf iets mag meenemen. "Ja" antwoord hij, 'Maar je weet hoe het is". Ik aarzel om te vragen of hij thuis bij zijn vader en moeder niets krijgt. Nee, dat gaat te ver. Ik vertel dit zo even, om aan te geven, hoe de sfeer van de winkel is. Vaak aan het eind van de dag, komen er artiesten/vrienden langs en we kletsen dan wat en hangen voor de deur of in de winkel. We luisteren naar de nieuwe muziek, en ik krijg vaak een liedje eerder te horen dan de artiest uitbrengt. Geheel passend in de sfeer van de winkel. Jim laat mij vaak beats horen, maar ook buitenlandse nieuwe muziek, hij vindt dat ik meer moet luisteren dan ik nu doe. Insayno laat zijn nieuwe tracks horen en is altijd vol van zijn producer, die nog maar 17 is enzo. Steven Engel laat ook altijd even wat horen, bezig met album nummer 10. Rbdjan en zijn broer Flex zo ook. Rbdjan doet mee aan rapper en ster Ali B's nieuwe programma op TV, wat ik al eens heb gezien, en het is echt een leuk programma, en "goed voor de muziek". Rocks passeert wel eens onderweg van zijn werk en naar de kapper, Watts komt vaak en we praten over een eventuele samenwerking voor iets nieuws in de winkel. Via Jim leer ik rapper Ome Omar en de crew TDTMCM kennen. De laatste is meer punk/rock dan Hip Hop/rap, maar het zijn een stelletje aardige gasten. Tijdens een event in de Bitterzoet, waar ik sta met een aantal artikelen, treden zij ook op. Helaas is de organisatie van het event zo dramatisch dat het ook in mijn tuin had gekund. Ik heb een thuis ver van huis gecreëerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten