29 okt 2012

14. Makkelijker gezegd

Even terug naar 1 van de pijlers: de verkoop van de kleding en accessoires. En de inkoop. En de voorbereiding. In eerste instantie, dus voor het eerste half jaar heb ik mij beperkt tot wat ik dacht dat zou gaan werken. Geïnspireerd dus door de buitenlandse vooral Amerikaanse merken. En dan dus welke "de artiesten en hun publiek dragen". En dan bedoel ik echt niet "die muts die Hef draagt in die ene clip" , maar breder en breder. Op zich dus geen klachten. Door het "nieuw zijn" en de kennissen kring die ik nu heb, en de lessen die ik al snel leer, moet ik wel veranderingen doorvoeren. Mijn meetpunt is natuurlijk "wat er gedragen wordt". Omdat ik zie dat "de t-shirts met doodskoppen" niet allemaal even goed werken, moet ik dit dus gaan veranderen. Er moeten meer "mode artikelen" komen. Meer voor de jongeren. Waarvan de ouders geld hebben, om te besteden. Hip Hop als cultuur is super leuk, alleen er zit weinig geld, dat is algemeen bekend. Dus inspelen op wat de markt vraagt. Ik ben nog niet belangrijk genoeg om te bepalen "wat de markt wil" Maar ik ga zeker geen skinny jeans verkopen omdat ik gewoon weiger mijn hele plan en grondslag van 5-elementz te veranderen. Ondanks het feit dat het allemaal beter moet. Want, de maanden februari tot en met augustus waren dan niet super, en ik moet targets halen, maar de collecties van verschillende merken lopen wel door. Dus voor zover het kan pas ik mij aan. Er moet wel per seizoen steeds besteld worden. Maar dan bestel ik wat wèl heeft verkocht. Er blijven rekeningen liggen, en deze moeten worden betaald. Het ene gat vullen met het andere zal mij op den duur zeker de kop kosten, maar ik moet wat. Dus na hevig overleg thuis, en ook pratend met bijvoorbeeld de mensen die al in de winkel komen, besluit ik te bellen met een aantal bedrijven of ik mijn bestellingen tijdelijk kan en mag aanpassen. De "snapback" is weer helemaal " in" en dus zal ik mij vooral daarop richten. Ook de maten van de kleding die al verkocht is heb ik bijgehouden, en de meest verkochte kleuren, dus ook daarop pas ik aan. Helaas tot ongenoegen van een, voor mij althans, belangrijk merk. Er is zelfs een gesprek geweest om 5-elementz te gebruiken in Europa voor "hun netwerk en organisatie". Maar nu blijkt dat dat in ieder geval niet meer aan de orde is. Mails worden niet beantwoord, telefoontjes zo ook. Arrogantie? Geen idee. Bij volhouden blijkt in de ondertoon eigenlijk van wel. Raar, omdat ik toch 3 volledige collecties heb betaald, èn verkocht ook. Reclame als een gek heb gemaakt voor het merk. En het is geen Versace hè. Het is, net als andere merken in de winkel, een "streetwear merk" , waarbij de eigenaar een artiest is, en waar andere artiesten sterk aan gelinkt zijn, die ik al beter leer kennen ook. We hebben geen ruzie gehad, ik ben eerlijk geweest in het verhaal van de terugloop in de winkel. Snap het gewoon niet. Plus klanten vragen erom. Zelfs een aantal vrienden. Ook een merk gelinked aan dit merk laat het afweten. Heeft dan wel een distributie vanuit Duitsland, hun winkel daar is zelfs dicht. Ik mail ook die eigenaar, goede vriend van de andere eigenaar. Hij heeft er niet direct een verhaal bij. Hij zal praten met de ander, zo zegt hij. Aardig, alleen zet het geen zoden aan de dijk. Jammer en helaas. Dit is wel even wat voor mij als 5-elementz. Ik praat erover met Edson, en hij heeft dit allemaal al lang meegemaakt ook. Hij geeft ook aan, dat ik het helemaal verkeerd aanpak. Die gasten zouden mij meer moeten gunnen en steunen, zo veel als ik voor hen doe. "Begin je eigen lijn". Ja, als ik geld had, deed ik dat. Mijn planning was om na het eerste jaar hiermee te komen. Na ook een aantal collabo's met merken te hebben gedaan. Om te kijken of dat ook werkt. Het blijft jammer en vervelend, ik zal toch verder moeten. Gelukkig zijn er een aantal merken, waar de verkoop beter van gaat en de onderlinge verhouding ook. Ik kan veel vragen, en krijg ook veel aangeleverd. Kan ik weer iets meer kosten dekken. Het krediet gaat hard nu. Er is nog een stukje, voor het najaar. Jammer genoeg zijn deze merken hier nog niet zo bekend als in Amerika. Bij de release van een bepaalde lijn, "Fuck Swag" , staan de rijen voor de winkels daar, en is online alles op. Het is bedoeld als afzetting tegen alle rappers die de hele tijd "swag" roepen. En geen inhoud meer hebben in hun tracks.  Bij mij, kun je de krekels nog net niet horen als de winkel deur opengaat. Ook de "Comme des Fuckdown" lijn. Even kort, het is een lijn die verwijst naar "Calm the fuck down" , maar dan dus andersom. Wordplay heet dat. Ook hier, nauwelijks verkoop. De skinny jeans dragende jongeren zegt het nog niets. Diezelfde breken in Amerika bijna de tent af, als de collectie is uitverkocht. Je zal zeggen, "ja, je bent nog niks hier". Klopt. Ik heb alleen wel op alle social media geschreeuwt dat de collectie er is. Het staat bij de merken op de websites. Zij zeggen het op de social media, hebben de you tube filmpjes van 5-elementz online staan, etcetera. Zelfs de artiesten posten het. 5-elementz wordt zò dus wel ondersteund. Gek. Ik heb ook "iedereen" weer een persbericht gestuurd over de toffe collecties, met het verhaal van de artiesten en dergelijke eromheen. Clips, alles. Geen reactie. Niets. Nou ja. Gunnen. In ieder geval koopt de vaste aanhang van de winkel de collectie dan wel, en een aantal toeristen dan die wel enthousiast zijn. Zo zie je maar, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik geef niet op hoor. Extra noot is, terwijl ik dit hoofdstuk samenvat, dus oktober 2012, roepen allerlei mensen hier dat ze de ontdekker zijn van deze twee merken die ik bedoel. Terwijl ik hen ten tijde van dit verhaal al kende, en zij juist ook riepen mij "te supporten". Uh-huh. Nu dat het "hipper" is kan het wel. Nou ja terug, naar het verhaal, anders klopt het chronologisch niet meer. Ik krijg via de merken ook de connectie met de artiesten die deze merken wel ondersteunen. Handig, je weet maar nooit. Het heeft alleen weinig zin nog, bijna niemand kent deze artiesten.Tegelijkertijd neem ik al afscheid van al 4 merken, die niet of niet goed liepen in de winkel. Wel bedank ik ze via mail of telefoon. Ze hebben mij toch in staat gesteld om iets neer te zetten. Zonder hen kon ik niet open. En dan gebeurt er iets aparts. Tijdens de MTV awards draagt superster Lil' Wayne de meest belachelijke kleren. Legging, Rok, weet ik veel allemaal. Maar, hij draagt ook pet, van een merk dat ik verkoop, en van dat model heb ik een aantal stuks ook. Ik kopieer de foto en plaats deze op de social media, en, binnen 2 dagen zijn ze uitverkocht. Niet alleen dat model, nee ook de anderen. Vriend en rapper Watts koopt er ook 1. Leuk om even te noemen. Hierdoor verkopen de rest van de artikelen en de al eerder genoemde snapbacks ook beter. Ik heb het er met Jim over, hij is zichtbaar blij. Gunnen heet dat. Het gaat als een lopend vuurtje, en meer een meer mensen maar ook zeker artiesten weten de weg naar 5-elementz te vinden. Swag of niet, als je betaald ben je welkom hoor. Als winkel moet je natuurlijk ook zo werken natuurlijk. Het moet drukker? Dan wordt het drukker. Goed. Helaas heeft een lid van een bepaalde rap groep uit de Bijlmer een aantal artikelen besteld en laat niets meer van zich horen. Zelfs een aantal exclusieve horloges van g-shock. En een aantal t-shirts en petten in de kleuren van hun "crew" . Ik ben echt erg boos erom. Gunnen was het toch? Het kost mij geld, omdat ik deze spullen allemaal apart had gelegd, en sommige artikelen in de kleuren geel en groen verkopen gewoon niet hè? Ik google de artikelen en kijk of er andere "bekende" (buitenlandse) artiesten zijn die deze artikelen dragen. Ik post de foto's wederom online, om meer mensen aan te trekken. Door de grotere aandacht van jongeren voor de winkel, is ook hier gelukkig animo voor. Het wordt drukker en drukker. Ook vrienden en familie komen nog een keer extra langs om iets te kopen. Gunnen heet dat. De dagen zijn lang. Mijn jongste dochter komt een dagje mee naar de winkel en helpt met verkopen, petten in tasjes doen. Het is zo druk dat zij op de weg terug naar huis in de trein in slaap valt. Kinderarbeid? Nee, we hebben tussendoor ook 4-op-een-rij gespeeld. Ze heeft een tekening voor Watts gemaakt, en aan hem verkocht. Ze heeft een happy meal van Jane Doe gekregen.We hebben Stratego gespeeld. Ik heb vies verloren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten