27 okt 2012

13. Waar je mee omgaat

Omdat er dagelijks allerlei artiesten en vrienden daarvan binnenlopen, blijf ik op de hoogte van alles wat er gebeurt en gaat gebeuren. Ik wil dit graag toelichten, omdat ik zelf leuk vind hoe "de scene" in elkaar zit. Ook is het interessant omdat ik zelf natuurlijk de hele opkomst en het begin van de "hip hop cultuur" heb meegemaakt, vanaf begin jaren '80. Zoals gezegd, ik ben al wat ouder. Ik beperk mij in dit hoofdstuk even tot de Nederlandse artiesten/vrienden/scene. Laat ik beginnen met de oude generatie. Namen gooien is leuk, dus heb ik het over Def-P, Casto, Dj TLM, Dj Chainsaw, Brainpower, Mr 48Barz en nog een aantal anderen. Chainsaw en Casto zijn natuurlijk nauw betrokken bij de winkel vanwege de events in de basement. Zo ook Def-P, enerzijds omdat ik hem al lang ken ook, anderzijds omdat hij het logo van 5-elementz heeft gemaakt. Dj TLM heb ik vroeger mee gebasketbald, Brainpower ken ik uit de scene ook en Mr 48Barz zo via zijn broer, Angelo, maar ook zeker uit de basketball periode jaren '80 en begin jaren '90. Ieder natuurlijk met zijn eigen gebruiksaanwijzing, zo ook ik, alleen begrijpen wij elkaar. En we hebben iets voor elkaar over. Hiermee als voorbeeld dus de shows in de basement, de kunst, en bijvoorbeeld de cd/t-shirt verkoop, waarbij zowel de artiest/persoon als ik niet erg veel geld zal verdienen, aan beide kanten investeren dus. Zij komen wel eens  gezellig langs de winkel en zo maakt het mijn dag soms leuker als het rustig in de winkel is. Weten de namen van mijn kinderen, en de bedoeling die ik heb met 5-elementz. Gelukkig hebben zij ook allemaal werk, of kinderen of iets anders te doen. De taal die wij spreken is, laat ik zeggen, normaal. Een af en toe "YO" of "what's up" gebeurd heus wel, de rest is zoals ik tegen iedereen normaal zou praten. Ook leven zij echt mee met de uitdaging die ik heb, wat in mijn idee komt omdat zij zelf wel "dingen" hebben meegemaakt. In het leven of in "de scene". Via hen heb ik dan weer Ijsblok, Dj Daan en anderen leren kennen. Samengewerkt met Secretaris qua muziek maken en Fred Bomber van vroeger B-Boy extravaganza leren kennen. Ook Jane Doe en Dj Irie, DNS DJ Friss. Hiernaast dus al zoals eerder genoemd Martijn Drieman, waarmee ik heb opgetreden vroeger met West Klan en Ouderkerk Kaffers. We hebben ook nog een trio gevormd met zowel Frank(Zeis van West Klan) als iets jongere Ossi. Martijn en ik zijn door de jaren heen, ook door onze kinderen, beste vrienden geworden. Ik kan hem voor alles bellen en andersom ook. Tieme, familie via Martijn, is in de loop der jaren ook en goede vriend geworden. Hiernaast met restaurant de Blauwe Hollander dus mee helpend met mijn bedrijf. Via Martijn ken ik dus Ossi, en bijvoorbeeld weer Dj Turne. Hele toffe gast ook. Ken hem al erg lang ook nu. De volgende groep die ik heb leren kennen, is van een generatie later. Zo noemde ik al eerder Geckusman, Steven Engel, Just, Nekst, Falko en anderen. Zij begrijpen wat ik wil bereiken, zijn ook zeker geen jonge broekies meer, laat ik zeggen zo een 10 jaar jonger dan ik. Komen vaak in de winkel, maar hebben wel een leven ook nog natuurlijk. Al met al kan ik het steeds beter met hen vinden. Ze leren mijn gezin ook beetje bij beetje kennen. Maar ik kan normaal met ze praten over dingen. Ook via hen heb ik bijvoorbeeld artiesten als Timmie Tex en Tjerkovara ontmoet, en een beetje leren kennen als mens. Mijn jongste dochter zingt liedjes van bijvoorbeeld Engel en Timmie Tex op de fiets. Mijn zoon vindt Tjerkovara een dope dude, mede door zijn maffe gedrag en teksten natuurlijk. Dan Casper en Sluwe van House of Hip Hop. Casper zie ik vaker en vaker. Hij is vroeger met zijn neus in de boter gevallen door tourmanager te zijn van bijvoorbeeld Wu Tang. Denk dat hij daar zelf veel meer en beter over kan vertellen. Sluwe zie ik niet erg vaak, maar qua muziek zitten wij zeker op 1 lijn. Hij maakt zelf nog muziek ook. Casper heeft een gebruiksaanwijzing. Ik zal dit niet onder stoelen of banken steken. Ik ook, we leren elkaar nog net weer beter kennen. Dan Jim, van al genoemd producers crew Rare Villains en Serrio. Plus degenen die zij meebrengen. Joey, Jack, Stash en Omar. Ik kan het al goed met ze vinden. Met Jim het meest. Ze zijn zeker een stuk jonger dan bijvoorbeeld Steven Engel, en behoren tot de nieuwere generatie artiesten/mensen die ik leer kennen. Wij zitten wel op 1 lijn met veel dingen, en we leren veel van elkaar. Watts, Taya, Rocks, Rbdjan en zijn broer Flex en Insayno zo ook. Het zijn niet de jongste meer, maar zijn nog wel bezig met de muziek van nu. Ook Robert Coblijn van Bijlmer Style, Gikkels en Dret. Ze komen vaak langs en via hen leer ik ook allerlei andere artiesten kennen, hetzij niet super goed. Dan de artiesten en mensen die echt horen tot een groep die ik wel ken, maar oppervlakkig. Ook al zijn we het over veel dingen eens. Ik zal niet alle namen noemen maar bijvoorbeeld Skinto, Servinio, D-Lipps, Brakko, White Dogg, en veel meer nog. Artiest Djablo, bijvoorbeeld is iemand die ik ook via via leer kennen. Ook wij zitten op 1 lijn. En dan volgt bijvoorbeeld iemand als Kraantje Pappie. Ik leer hem niet heel goed kennen, maar ben wel soort van fan van zijn muziek, ook al is niet alles mijn smaak. Maar zijn live show zeg nou zelf. Super. En het is als persoon een echt aardige gozer. Zo ook Polska. Als hij in de winkel komt vindt hij het wel geinig wat ik allemaal doe. Alleen spreekt hij een heel ander publiek aan , laat ik het de nieuwe generatie blijven noemen. Maar hey, smaken verschillen, zo ook stijlen. En dan is er nog de groep rappers en goepen die ik niet altijd begrijp. Met alle respect, misschien ben ik er te oud voor. Ik zal hier door de hoofdstukken heen nog echt wel op terug komen. Op mijn tocht door de clubs met Watts en de nodige vodka krijg ik in ieder geval de kans iedereen eens te zien en ontmoeten. Vaak ook op afstand. Ik sta achterin de Bitterzoet, terwijl zij losgaan, het liefst op het podium zelf. Watts lacht erom. Jay, je moet nog veel leren. Ook via de anderen natuurlijk, alleen niet alle artiesten gaan naar clubs en zo. Die zie ik dan vaker bij optredens van buitenlandse artiesten. Het mooie bijkomende is tegenwoordig, dat je in social media alle artiesten kan volgen. En ik zie dan ook dat de nieuwe generatie heel erg hun best doet om de beste te zijn. Althans in de ogen van de "3 grote websites" . Ook op youtube en dergelijke. Clips, clips, clips. Cyphers, prequels van video's. Aparte ontwikkeling. In mijn idee als je track goed is, komt het wel goed. Maar ja, marketing. Nodig. En daarnaast de taal die ze gebruiken. De tussen generatie zal die wel snappen. Het komt ook echt door artiesten uit Amerika zoals bijvoorbeeld Jay-Z, Kanye West en Lil'Wayne. Zoals ik al zei, ik geloof in het feit dat "men"volgt wat dat soort artiesten doen. Niet alleen met de mode die gedragen wordt. Ook met teksten en uitspraken die gedaan worden. Het eerder genoemde woord "swag" is daar een mooi voorbeeld van. Tot in excessen wordt dit gebruikt door bepaalde crews. Terwijl zij in mijn winkel met mij onderhandelen over hun "merk"in mijn winkel, denk ik eerder aan ADHD dan aan stoere rappers. Ze beantwoorden elke vraag die zij elkaar stellen met het woord "swag". Ik maak nu geen grapje. Ook dragen zij, net als de Amerikaanse artiesten, dunnere, strakkere broeken, ook wel "skinny jeans"genaamd. Ik herken de broeken omdat mijn dochters deze dragen. Smaken verschillen, denk ik weer, ik zal wel te oud zijn voor dit soort dingen. Mode is mode. Ook dragen zij de schoenen die "in" zijn. Dus vooral Jordans, geen verdere uitleg nodig, maar ook Uggs. Google maar, en ik ken ze, mijn dochters hebben ze ook. Gelukkig dragen de Amerikaanse artiesten massaal snapbacks, en die heb ik genoeg op voorraad. Hopen dat iemand als Kanye West geen zwemvliezen gaat dragen. Of misschien wel eigenlijk. Lil' Wayne droeg toch ook een schots rokje tijdens de MTV Awards? Gewoon kijken wat er gebeurt toch? Dat is wel een grapje, zou het daarentegen echt wel lachen vinden. Duikbril, schots rokje. Zwemvliezen. Swag. En dan de taal die zij gebruiken op social media zoals twitter. Interessante gewaarwording. Hashtags met van alles en nog wat om dingen trending te krijgen. Het schijnt dat je "volgers"op twitter kan kopen, om te doen lijken dat je "heel wat bent", en als je maar veel foto's maakt van meisjes die "jou leuk vinden" kan het al heel wat zijn. Althans, daar dan. Er zijn veel artiesten die trots zijn op waar zij vandaan komen. Ik kort het even af met "de buurt". Jammer genoeg (ver)blijven zij ook veel in de buurt. Zo leer je de wereld nooit kennen. En als je alleen "de stad" ingaat of je buurt uitkomt om boodschappen te doen of naar een club te gaan, schiet het echt niet op hoor. Met alle respect weer. Ik wil niemand belachelijk maken. Het is namelijk ook al "stoer"als je artiest iets op je kerfstok hebt en je, al zij het tijdelijk, vast komt te zitten of bent aangehouden door de politie. Nader onderzoek wijst vaak uit dat onbetaalde rekeningen, belastingschuld of zoals ik het noem het overvallen van een "oliebollenkraam" de reden is van alles. Uitzonderingen daargelaten. Ik persoonlijk vind het nogal jammer als een bepaalde rapper rapt over "packs moven en feunen op de block"en dan in het echt dit allemaal van een afstand aan het bekijken is. Misschien heeft hij een keer geholpen, dat zal heus wel hoor. Maar kom op. Rap dan in de derde persoon. Vind ik het ook tof. Plus je bent een voorbeeld voor kids, die denken dat je een gevaarlijke idioot bent die met 200 kilometer per uur over de snelweg rijdt. Zo ook het elkaar uitschelden en belagen via bijvoorbeeld weer twitter. Het zal wel aan mij liggen. Wat jammer is dat ik, wil ik echt iets kunnen bereiken, best veel van de nieuwe generatie moet leren dus nog. Of jammer, ja hoe zeg je dat. Ik leer graag. Maar ik betaal mijn oliebollen liever gewoon. Poedersuiker? Ja graag. Appelflappen ook erbij. Meenemen alstublieft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten