31 okt 2012

18. Gekkenhuis

Na uiteenzetting van wat echt is en wat niet en misschien ook wel nep of onecht, ga ik even terug naar het tijdspad en strekking van dit verhaal. Het is namelijk al half oktober, en door het niet kunnen verhuren van de basement en de events die er dan ook niet zijn, ga ik zelf aan de slag. Gelukkig is er half september een Hip Hop gerelateerde website geweest die wel verhaal wilde doen over 5-elementz en de bedoeling ervan. Ik ontmoet Soufiane en Thomas van Hip Hop Leeft. Ik heb ze al eens eerder kort gesproken, en er is een soort van klik. Echt. Ik kom Soufiane op mijn tocht door de clubs nog wel eens ergens tegen en we besluiten eigenlijk samen om een mooi artikel te plaatsen. Hij kan mooi schrijven. Hij besluit een dagje in de winkel te komen en te bekijken in hoeverre het echt zo is dat er allerlei artiesten uit de scene langskomen. Grappig genoeg komen Watts en Taya langs en ook Insayno valt nog even binnen. Het laatste is dan wel gepland, hij oefent voor zijn shows en dat doet hij in de basement. Ondertussen vertel ik mijn verhaal en Watts en Taya vullen aan waar nodig. Hierdoor komt er wel extra aandacht voor de winkel, ook omdat even later zij ook een video komen schieten voor op de site. In deze video maak ik ook even bekend dat Rare Villains per direct de studio betrekt. En wat de mogelijkheden zijn, en de achterliggende gedachte. Alle vragen zijn eerlijk en dus antwoord ik ook zo. En zowaar meldt zich een club die een basement event wil organiseren met niemand minder dan legende Donald-D van Rhyme Syndicate. De preshow zal worden verzorgd door nederlands Rude-D en Saccage, en Sensei Walingh en MD. Noem het even "echte" Hip Hop. Zodat je snapt wat ik bedoel. Laatst genoemde Walingh blijkt veel met mij te delen qua muziek smaak. Hij heeft een muziek achtergrond als in zijn vader, en we kunnen veel praten over de muziek en ontwikkelingen. De avond is op zich niet superdruk, temeer omdat Donald-D geen super publiekstrekker is, maar ik schat een mannetje of 50 komt de show checken. Het is er niet minder gezellig om. Het wordt een latertje. Donald-D vertelt ronduit waar hij vandaan komt en waarvoor hij staat, en gaat met mensen op de foto en signeert lp's en cd's "van toen". De dagen erna zijn vooral leuk omdat Jim, Rare Villains dus, samen met rapper Ome Omar een album gaan opnemen in de studio in de winkel, voor een bekend, bepalend label, Top Notch. Alle vrienden en kennissen van de heren komen over de vloer en zo is het een komen en gaan van bijvoorbeeld de groep TDTMCM, rapper Tellem en natuurlijk Serrio. Omdat Jim ook veel van de winkel weet zijn er ook zelfs een aantal kennissen die iets kopen in de winkel. En dat is nodig ook. Ik heb een vervolg gesprek bij de bank en de beoordeling en begeleiding van mijn krediet wordt opnieuw bekeken. Dit geeft wel de nodige druk. Vriend van Rare Villains Alpha Beta, een opkomende rapper, wil de release van zijn album ook in de basement doen, wat begin November dan moet gebeuren. Eerst dan natuurlijk weer een Rauwe School editie, met Rex-n-Undercover, Orgeldrank en Dichter x G-Boah. Dj's Nekst en Mr Jordans voor het complete plaatje. Casto voor de organisatie en begeleiding. Qua "team" is het geheel ook uitgebreid met Bart, een oude bekende van zowel de "Osdorp Posse tijd" als Ajax. Samen met zijn vriendin Erica en goede vriend Sjoerd,als uitsmijter/portier en Tieme en Martijn achter de bar. Het lijkt wel echt allemaal. Wat een leven. Zowel de Rauwe School als de release van Alpha Beta zijn een succes, afgezien van het feit dat de organiserende partij bij Alpha Beta (niet Jim en de anderen dus) het wel erg bont maakt met de drank en met name het ermee gooien in de winkel. Je zal maar rapper zijn. Niet Alpha, hij is een toffe dude en biedt zijn excuses aan. Jim helpt alsnog met opruimen. Wat een held. De verkopen zijn vanwege het ontbreken aan snapback en andere petjes, wel iets terug gelopen. Ondanks de succesvolle feestjes blijven er toch weer rekeningen liggen. En laat dit nou de maand zijn dat zowel Francis, als mijn jongste dochter en zoon jarig zijn. De bank is niet vriendelijker. Zij gaan de gehele financiering van 5-elementz opnieuw bekijken. De targets zijn niet gehaald. Het zal toch niet waar zijn? Via vriend en artiest DRT komt er iets leuks langs, Reef the Lost Cause en Chief Kamachi uit Philadelphia komen samen met Maylay Sparks en niemand minder dan Freeway naar Amsterdam vanwege de "Cannabis Cup". Google waar nodig. Ik weet dit, omdat ook andere artiesten hier naar toe komen. Kom ik straks wel op terug nog. Besloten wordt om dan ook, vanwege de kosten en het budget dat er niet is, een basement party met Reef en Chief te doen. Samen met Kennis Sandy en kleding merk Dub Caesar Apparel kan dit allemaal plaatsvinden. Er kunnen slechts 90 "plekken" worden verkocht, en het moet voor een acceptabele prijs. Dat zijn de voorwaarden. En wat blijkt, na de mailing en sociale media aan te spreken, melden zich heel snel heel veel mensen die willen komen. Moeten komen zelfs. Mooi extra gegeven is dat op exact hetzelfde moment Casper van House of Hip Hop een voorstel doet om supercrew Psycho Realm ook op dezelfde manier neer te zetten in de basement. In dezelfde week. Zij zijn mee op tour met B-Real van Cypress Hill en zoeken mogelijkheden om ook shows te doen. Ik ben al een tijd in contact met zowel Sick Jacken als anderen van Psycho Realm, en inderdaad het lijkt ze helemaal te gek om te doen. 1 van de dingen die ik doe is een oude vriend in Duitsland bellen, superfan van Cypress Hill, Psycho Realm en het hele House of Pain collectief. Philip, is dolgelukkig. Hij kan ze van heel dichtbij gaan ontmoeten. Omdat hij al van plan was om naar de Cannabis Cup te gaan, komt hij ook naar de show van Reef en Chief. "What can i say Jason" is zijn dankwoord. Naast de vaste bezoekers en klanten is ook een nieuw iemand "aangeschoven", te weten Jacco. Ik ontmoette hem al eerder, alleen heeft hij zijn hulp aangeboden om mij en 5-elementz met events te helpen. Hij is hier ervaren in, bij het bedrijf van hem en zijn vader organiseert hij grootschalige christelijke events. Andere markt, wel raakvlakken qua organiseren, ook al is 5-elementz klein. De avond van het event met Reef en Chief is volledig "uitverkocht" en het dak gaat er letterlijk af. Het bier gaat op, enzovoorts. Reef en Chief vinden het echt helemaal te gek zelf ook. Plus ze worden voor verschillende websites geïnterviewd, en dat komt dan weer online. Reclame zat dus. Het wordt een latertje, dat zal je niet vreemd in de oren klinken. Bij einde event sta ik elf bij de deur en schud iedereen de hand. Ik word iedere keer bedankt voor de unieke avond. De volgende ochtend is al weer vroeg, omdat het gezelschap met ook Freeway in de studio een track komt opnemen. Ook hier is een filmploeg bij aanwezig. Jim en ik genieten ervan. Het loopt natuurlijk uit, maar ja, dit zijn dingen die je niet dagelijks meemaakt. Op naar de volgende zeg ik. En dat zal dus Psycho Realm zijn. De "kaarten" zijn ook hier uitverkocht. De telefoon van de winkel rinkelt, en ik krijg een persoon uit Spanje aan de telefoon. Hij is kwaad als ik hem vertel dat er geen plekken meer zijn. Anders gaat het ten koste van de veiligheid. En ik heb net de laatste plekken weggegeven aan een producer uit het zuiden van het land. Zijn vriendin heeft mij gebeld en berichten via facebook gestuurd, omdat hij er bij moet zijn. Na onderzoek blijkt dat ik hem wel eens benaderd heb toen ik nog een poging deed muziek te maken, wat uitliep op niets, omdat ik uiteindelijk andere dingen te doen had. Wel tof dat hij even komt. Voor de rest heb ik bekeken wie naast de vaste bezoekers een ticket hebben gekocht. Het zijn allemaal die-hard Psycho Realm fans. Zowel de twitter van Casper als die van mij blijft maar "afgaan" met het verzoek om kaarten. Gekkenhuis. Zal wel een gezellige boel worden weer. Laat ik alvast extra boodschappen doen. Reef en Chief helpen mij met sjouwen, terwijl we praten over wat er allemaal mogelijk is. Ik geef nog even aan dat het allemaal niet zo erg goed gaat, en er echt verandering nodig is, om te kunnen overleven. Bij de winkel gekomen staan Philip en Maylay Sparks voor de deur. Philip schrikt een beetje van de normale sfeer die er heerst tussen mij en de "artiesten". Ik leg hem uit dat zolang je maar gewoon blijft, zij dat ook zullen doen. Iemand als Freeway kan dat ook, dus waarom wij niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten