21 okt 2012

9. Samen sterk

Watts heeft een goed idee. Omdat hij vaak bij een bepaalde coffeeshop komt, en andere artiesten daar vaak over rappen in hun teksten, is er iemand die heeft bedacht daar t-shirts, truien en mutsen van te gaan maken voor de verkoop. Het "merk" en de persoon daarvoor verantwoordelijk vinden dit ook een tof idee. En er is direct een plek, afgezien van de coffeeshop, waar het verkocht kan worden. Artiest Lyrical, Dj MBA, grote prijs winnaar Kalibwoy en Watts zullen daarvoor een soort van ambassadeurs zijn. Daarom besluiten wij om in de winkel een soort van release en fotoshoot te doen. Toch zijn we nog wel sceptisch, maar met goede marketing en ook omdat er wel "vraag" is. Ik geef het merk een speciale plek in de winkel, om de aandacht erop te vestigen, en inderdaad er komen klanten op af. Ook toeristen vinden het een tof product en zo lijkt het een succes te gaan worden. Ik zeg lijkt omdat snel blijkt dat de andere artiesten, en echt niet persĂ© de eerder genoemden, er niet super in blijven investeren als in het altijd dragen en uitdragen van. Watts krijgt hier van het merk al snel de schuld. Jammer, omdat hij hier elke dag mee bezig is. 

In dezelfde periode ben ik druk in gesprek met Tessa en Tieme van de Blauwe Hollander, Chainsaw en de vertegenwoordiger van G-Shock voor het aankomende koninginnedag feest. G-Shock heeft toegestemd een bepaald bedrag te willen sponsoren zodat wij minder kosten zullen hebben. Naast de vergunning voor het feest heeft Tieme de vergunning voor de biertap, en zullen we pannenkoeken maken. Er wordt extra geluid geleverd en het podium past precies voor de deur. Uiteindelijk hebben we een supergrote line-up. Queenzday is de titel, vanwege de z in 5-elementz ook. Watts heeft Rotjoch als host, Dret&Krulle, Rocks,Lyrical bereid gevonden een show te doen. Hiernaast is het merk, zoals aan het begin van dit verhaal, bereid om de artiesten te voorzien van "Goodies" . Ook Eddie Glock, Serrio, Rare Villains, FATA, Insayno,Vonk, Engel & Just, Mutiara TEC, Alpha Beta, Pharao, Mc Jaja, Opium, Geckusman natuurlijk en Dj Chainsaw, Vieira, Casto & Jerome XL doen mee. Subp Yao, Brand, Nekst en Falko zullen de boel met dubstep en Hip Hop geluiden afsluiten.

De voorbereiding is pittig. Er is een draaiboek, met details. Tieme weet precies hoe en wat met bestellen van bier en tap, alleen moet alles wel goed geregeld. Dat doet hij ook, natuurlijk. Alleen is het voor mij de eerste keer. We besluiten ook nog even een "Queenzday mixtape" uit te brengen, als extra promotie. Alle artiesten staan hierop met een al dan niet nieuwe track, gratis downloadbaar, ingevoegd in het verstuurde persbericht naar alle contacten en Hip Hop gerelateerde sites. Ik ben vereerd, ook al klinkt dit misschien gek. Een "eigen" mixtape mensen. Hallo.

De aandacht is niet super, maar zeker meer dan de vorige persberichten. Fun-X belt mij wel voor een afspraak voor een interview, kort op koninginnedag. Op blogs lees ik mee dat wij een concurrent zijn van het jaarlijkse Queensbridge feest van café de Duivel. Ik zie het meer als een eigen feest. Ik zeg mensen ga waar je heen wil. Tof dat er meer aan de lifestyle en muziek gedaan wordt. Ik lees verder dat mensen "heen en weer gaan lopen" tussen de 2 events. Mooi. Steven Engel geeft aan dat de line-up "best groot" is. Maar het wordt een gezellige dag denk ik dan. De avond ervoor wordt het podium en het geluid bezorgd. Dat veranderd veel. Het betekent namelijk dat mijn zoon Roy,Chain en ik moeten slapen in de winkel. En dat blijkt heel vermoeiend. Slapen in de stad op koninginnenacht. Als alles is geleverd, toch even de oogjes toe dan. Drukke dag. Al vroeg in de ochtend de opbouw. De bar, het podium en het geluid kan naar buiten, Tieme, net aangekomen ook, sluit alvast de vusten aan. Henna, Tessa en Francis komen met koffie en broodjes. Martijn komt aangefietst. Pascal is er ook. Oscar en Boris ook. Familie dingen. Mijn dochters komen later. Maar dat kan ook even niet anders. Als alles staat en aangesloten is en alles echt klaar staat is het tijd voor een momentje van rust. Als we het geluid testen waarschuwt een medewerker van de gemeente ons. Vanaf 12.00 uur pas geluid. Geen seconde eerder. Zij zal de boete nu nog niet geven. Zo. Verder controleert zij alle vergunningen en geeft even de prijsklasses en situatieschetsen neer "indien U over de schreef gaat". Duidelijk verhaal. Dan is het tijd voor het feest. De passanten genieten van het intro scratchen van DJ Chainsaw. "Pannekoeken" en "Hier" zijn dan opeens leuke woorden. Dan komen ook de eerste artiesten aangelopen. Vervolgens de eerste optredens. Het wordt drukker en drukker. Roy staat als achtervang in de winkel, die ook gewoon open is. Altijd klanten. Altijd goed. Roy is alleen kapot van de avond en nacht niet slapen en verlaat het strijdveld iets vroeger dan gehoopt. Desalniettemin een super inzet. Terwijl het feest drukker en drukker wordt, is er in de basement door vriend en rapper Brand een "Cypher" gaande. Dit wordt ook vastgelegd op camera. Youtube enzo. Buiten filmen en fotograferen ook meerdere mensen. Fun-X interviewt mij "Live op de radio" en het is een tof feest. Onder leiding van Tieme en een aantal collegae van de Blauwe Hollander draait de tap. Ja we moeten wel iets van break-even draaien natuurlijk. De Wc's in de basement helpen daarbij. Henna, en anderen staan daar paraat en al snel is "word on the streets" dat wij de "schoonste wc's van Amsterdam" hebben. Een artiest die even een grote mond opzet tegen Henna heeft direct door dat hij vandaag de verkeerde heeft uitgekozen. Een ander komt even kort Francis tegen in een gesprek. De line-up is inderdaad moeilijk te begeleiden. Chainsaw wordt er gek van. Maar dat ligt ook aan onze voorbereiding. Muziek op cd, usb, beschadigd, al dan niet.

Naast de sfeer kan ik af en toe even binnen staan en genieten van het moment. Ik zie veel bekende gezichten, ook in de steeg naast de winkel een aantal bekenden. Sommigen die ik wel "uit de scene" van gezicht of liedjes ken, maar niet als persoon. Al met al drukker en drukker. Zonder elke artiest apart te beschrijven, geslaagde optredens, uitzinnig publiek. Omwille van de tijd moet ik vriend en rappers Casto en Jerome XL qua tijd inkorten. Dat is dan wel weer een goede les. En toch even benadrukt, waar het beter kan. Om 20.00 uur moet het geluid uit, we zijn bekend met de bedragen en zien al een medewerker van de gemeente posten. Jeetje. Moe en voldaan en na een klein opstootje dat door Rotjoch de kop is ingedrukt simpelweg door te zeggen;" Anders is er geen muziek meer. Jason krijgt hier grote problemen van ook in de toekomst" kunnen we beginnen met opruimen. Vegen. En we moeten nog avondeten. Geld tellen of er niet teveel verlies geleden is, hopen op quitte, wie weet verdienen we nog wat. Als blijkt dat we geen geld hebben verloren, is eigenlijk alles een succes geweest. Leermomenten zat. On to the next zou ik zeggen. 

Veel tijd voor rust is er niet. De volgende ochtend, en vroeg wordt de bar, het geluid en andere dingen opgehaald. En de winkel moet weer winkel zijn. Zogezegd, zo gedaan. 

In de week na koninginnedag moet ik mede door miscommunicatie helaas afscheid nemen van al 2 merken. Het zijn enerzijds het merk van de coffeeshop, anderzijds het merk van de jongeman zoals besproken in hoofdstuk 7. Jammer genoeg denkt hij mij nog een trap na te kunnen geven ook. Ik meld het nu, omdat ik vind dat je moet weten wat ik doormaak en waarom iets gebeurt. Niet om hem gemakkelijk onderuit te halen omdat je kan reageren als lezer. Ook blijkt dat hij via Twitter allerlei dingen over mij roept. Ik reageer helaas. Had naar Taya en Francis moeten luisteren. Ik ben eerlijk geweest en gebleven, en houd er niet van als je denkt mij af te kunnen zeiken. Hierna volgt zelfs even een opmerking van zijn kant waarop ik fel reageer, alleen dan over de telefoon en persoonlijke mail. Mede hierdoor stopt de samenwerking en de verdere communicatie. 

Ondanks de successen van koninginnedag en het merk G-Shock in mijn winkel, lopen de verkopen allesbehalve goed. Dat is natuurlijk erg jammer. Veel vrienden en artiesten komen wel langs en kopen. Ik bedank ze altijd, en vraag mij soms af, of ze het wel mooi vinden en nodig hebben, dat schrijf ik dan weer op. Aan het eind van de dag is het vaak een samenkomen van verschillende artiesten, naast de al "vaste ploeg" die al vaak is genoemd. Het zijn soms al vrienden geworden ook. Ik kan over mijn kids praten met ze. Sterker nog, mijn kids kunnen het met sommigen best goed vinden al ook. Leuk. Al zijn er wel bepaalde die binnen lopen en denken dat "alles voor niks" kan. Sponsoring. Dat soort uitspraken. De allerbeste zal ik aan je meegeven. Na een bakje thee en koffie met een bepaalde artiest, die ik nog niet goed ken maar wel een aantal tracks echt tof vind, komt dan de vraag. Omdat ik zoveel contacten zou hebben met de merken, en inderdaad bijvoorbeeld G-Shock er voor gekozen heeft een aantal bevriende artiesten met een horloge te sponsoren is de suggestie " er 1 op hem te gooien". Zonder hard te lachen om de opmerking leg ik uit dat dit echt uitgesloten is. Hij probeert nog wel uit te leggen wie hij is en wat hij bereikt heeft. Met alle respect, ik "gooi niets op je". Ik kan net niet alle kosten betalen die ik nu al heb. En dat al bekeken vanuit een financiering dus je kunt beter "iets bij mij kopen" om ervoor te zorgen dat ik blijf bestaan. Ja, dat snapt hij natuurlijk ook wel. Het was het proberen natuurlijk waard. Wie weet zegt die gekke Jason wel "Ja" , "hij vindt mijn tracks toch dope?" Ik denk dat dat zijn gedachte moest zijn op dat moment voor de deur in het zonnetje. Ik snap dat meer van deze ontmoetingen gaan gebeuren. Misschien ben ik te aardig. Ik leg het voor aan andere artiesten, zonder namen te noemen, dat mij dit overkomt. Taya kan er natuurlijk alleen maar keihard om lachen. En ik vertel je, niemand lacht zo hard en overtuigd als Taya. Ik lach mee. Aanstekelijke kerel. Samen staan we sterk.

1 opmerking: