13 nov 2012

26. Support jezelf!

Soms vallen kwartjes hard. Erg hard.Maar, zoals mijn opa, ander boek, wel eens zei:"Je moet er wat van maken", en dat doe ik dan ook. Hoe leger de winkel wordt, hoe leger ik mijzelf voel. Het is een komen en gaan van geïnteresseerden in last minute koopjes in de winkel en zelfs dat is blijkbaar nog te veel in deze periode.Als ik even door de binnenstad wandel, zie ik veel lege winkels. Ik bedoel qua klanten. Mijn buren van Patta even verderop hebben bekend gemaakt dat zij verhuizen naar het pand waar winkel Precinct 5 zit, omdat de winkel mooier past bij de hedendaagse uitstraling. Verder weet ik dat de zaken daar ook niet goed gaan, en dat Patta nieuwe toevoer van klanten moet gaan brengen. De passanten op weg naar de oude lokatie van hen zullen ook niet meer komen. Meer reden nog om dicht te gaan. Ik zeg het maar even. Er zijn nog een aantal shows en ik kan via een artiest, IamAïsha, de zogeheten "Giel Mobiel" krijgen. Even kort, Giel van 3fm radio belt elke dag met deze telefoon, niet wetende wie hij aan de lijn gaat krijgen. Nog voor dat Giel zelf belt, belt de redactie om toch even uit te zoeken wie ik ben en aan wie ik de telefoon ga geven. "ja anders blijft het zo onbekend en niet interessant". Duidelijk. Als Giel belt, stelt hij een aantal vragen, ik ben live op de radio en maak gebruik van de gelegenheid om reclame te maken voor de laatste events en het sluiten van 5-elementz. Natuurlijk is Giel genadeloos en het advies is dus ook sluiten. Als Nico Dijkshoorn dan nog even volgt met zijn "gedicht van de dag", is de cirkel rond. "Hip Hop kleding. Kleding willen verkopen aan mensen die het liefst naakt met 2 bitches in een bad willen zitten. Het wordt voor Jason binnen een jaartje weer de potten augurken bijvullen in de plaatselijke buurtsuper".De volgende dag gaat de Giel mobiel naar rapper "JeBroer" die terloops even op live radio vertelt dat ik failliet ben. Hij kan er ook niets aan doen dat hij niet op de hoogte is. Ik heb hem het hele verhaal al twee keer verteld, blijkbaar ging het er niet in zoals ik dacht. De #Support5elementz actie kan van start en ik mail wederom iedereen, in mijn mailbestand. Met de mededeling en de geplande basement avond met Merage aka Mr48Barz, Engel & Just, Geckusman, Serrio,Insayno, Dj TLM, Dj Jane Doe, Broky-B en Bite. Er zijn een aantal vrienden en kennissen die mij steunen door geld over te maken. Verder posten een aantal hip hop gerelateerde websites over het sluiten van de winkel. De avond van de basement party is niet superdruk, jammer maar helaas. Wel gezellig met de vaste groep mensen,die er al vaker waren. Het valt iedereen wel zwaar. De laatste keer. "Aan alles komt een eind", zeg ik nog in mijn speech. Ome Omar doet nog even mee in de show met Serrio en Rare Villains. Het is weer een uniek moment, kan alleen maar in deze setting ook. "BeatsnRhymes' doet nog een aantal interviews met alle artiesten en mijzelf. Leuk ook voor Youtube. Maar het is niet de allerlaatste keer. Een week later organiseren een aantal anderen ook nog een feestje in de kelder. Het zijn Dax(niet de rapper), de rapgroep Muilkorf, crew Dorpsrap en JaTochNietDan met Jake-up, K-Non van de Vonk, Defact en Overleef. Misschien zeggen de namen je helemaal niets, het gaat om de gedachte en beweging van de mensen. En ja, ze zijn hun "eigen publiek" op de avond zelf, maar daar gaat het niet om.Steven Engel en ik drinken er een biertje op. Toch wel genoten ook hoor. Eenmaal thuis inventariseer ik wat ik allemaal moet doen om de winkel geheel leeg te krijgen. Ik heb het er met mijn gezin over. Ik kan even niet meer. Hoe dichter bij het eind, hoe gefrustreerder ik kan zijn. Ik heb af en toe een goede hekel aan mijzelf, al helpt dit niet, ik moet door. Afsluiten,afronden. Werken. De supportactie levert eigenlijk alleen door echte vrienden en kennissen wat op. En dan bedoel ik financieel ja. Alle mensen en artiesten die het hardst riepen mij te steunen laten het afweten. Degenen die er wel altijd waren en normaal deden, steunden mij wel. Ik laat dit via social media ook weten. Boos ben ik wel, anderzijds, dit is Hip Hop yo. Ik praat er nog even over met wat artiesten uit Amerika. "When worst comes to worst" is van toepassing momenteel. Alle locale merken die echt niet begrijpen wat ik doormaak bieden zelfs nog aan spullen te willen verkopen tot op de allerlaatste dag. En dan een 75/25 verdeling, in hun voordeel. Ik blijf rustig. Het kan toch niet gekker worden. Zoals ik al zei, er zijn een aantal die wèl begrijpen wat er aan de hand is en zo krijg ik zelfs wat artikelen voor niets. Ik bedoel inkoop. Tof. Terwijl ik alle contracten nu aan het beëindigen ben, weet ik al wel welke merken/leveranciers blijven openstaan. Sommige heb ik zelfs een goede band mee, dat is wel erg klote. Maar ik moet nu eerst mijn kosten thuis dekken ook, ik kan niet eens boodschappen doen. De support actie heeft in totaal een bedrag opgeleverd, en hiermee kan ik dat dan wel doen. Ik bedank nogmaals, voor zover dat kan, iedereen die heeft geholpen. Casto komt met een nog wel hele leuke verrassing. Hij wil op de allerlaatste dag een soort afscheidsfeestje organiseren. Ik moet alleen de datum "vrijhouden" en hij regelt de rest. Ik ben benieuwd. Kunstenaar Sjem Bakkus, Recal en nog een bevriende buitenlandse kunstenaar willen ook nog de winkel als soort van gallery inrichten, voor een aantal dagen. En hier dan een speciaal event omheen organiseren. Alle beetjes helpen toch? Hiernaast organiseert Jim een heuze "Beatbattle" op de voorlaatste dag. Ook boven in de winkel. Ook hiernaar ben ik echt benieuwd. Zowel de kunst dagen als de beatbattle blijken een heus succes. Er worden een aantal kunstwerken verkocht, en er komt wat ander publiek natuurlijk in de winkel. Drankje, hapje, Dj Nekst in de winkel die wat plaatjes draait, gezellig. Organisatorisch kan het beter, maar wat wil je zo last minute. Leuk. De beatbattle is met een competitie van verschillende producers. Ome Omar zal het geheel hosten. De strijd zal gaan tussen Cronet,Soulmate,Abeltje(van TDTMCM),Giorgio Oehlers,Qurz,Style Warz,Synch Preach en Jarreau Vandal. Het is een toffe aan-één-geprate door Omar avond en er is ook aardig wat publiek op af gekomen. Omar maakt allerlei grapjes tussendoor en de winnaar gaat er vandoor met een mooie prijs.Het was een toffe avond. We hebben wat drankjes verkocht. Het publiek heeft ervan genoten. De dag erna is het makkelijk opruimen. De winkel is bijna helemaal leeg nu al ook. De basement ook zo. Gelukkig heb ik veel meubels en dergelijke kunnen verkopen ook nog. Naast dit heb ik ook nog kunst kunnen veilen en dit heeft ook zijn vruchten afgeworpen. Als ik dat eerder had geweten. Ik kan er om lachen even. Rustig bereid ik mij voor op de allerlaatste avond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten