11 nov 2012

25. Één groot feest

Om ondanks de sfeer toch een leuk verhaal aan je vertellen is dit laatste gedeelte een samenvatting van de laatste feesten en events die ik heb mogen meemaken en organiseren. Hiernaast moet ik ernaast nog wel een aantal trieste mededelingen doen, anders mis je essentiële informatie, die een compleet verhaal maken. Koninginnedag is de start van dit verhaal. Er hangt nu al een "te huur" bord aan de winkel, en hier krijg ik wel al een tijdje vragen over ook. Het is niet anders.Mocht je willen afhaken mag dat gerust. Ik heb rappers en artiesten voor minder zien weg lopen. Feest nu. De biertap wordt geleverd en er is genoeg bier voor iedereen. Omdat vorig jaar qua artiesten gewoon weg "teveel" was, dit jaar dus wat minder. Ik heb bewust en ook na overleg met onder andere Francis, Tieme, Jim en Steven Engel voor een ander soort evenement gekozen. Dit jaar dus vooral dj's. En je kent mij, dan wil ik ook het beste van het beste en dus zie daar; Turne, TLM (als collectief Superheroes) , Jane Doe, DNS, Daan, Nekst en Mr Jordans. Host: Serrio. Als liveacts deze keer: Engel & Just (de huis-band), Rare Villains, Alpha Beta, TDTMCM, Skinto, Mc Stef, Stash en Ome Omar. Laatstgenoemde moet helaas vanwege andere verplichtingen en optredens afzeggen. En er is een open mic in samenwerking met Casto. De organisatie bestaat dan weer uit Tieme, Tessa, Pascal, Martijn, Jacco en mijzelf. Bij het begin breken de nodige kabels nog even en wordt het geheel nogal spannend, maar hey, dit is Hip Hop, dus we kunnen gewoon doorgaan. Naast de toffe optredens van de live acts ben ik vooral enthousiast door alle dj's die komen draaien. Ik bedoel, het zijn in mijn idee naast Chainsaw ook natuurlijk, de beste dj's die Hip Hop in Nederland kent. Het 1e element dus. Misschien wel het belangrijkste ook. Vanwege allerlei extra regels in Amsterdam zal het minder druk zijn dan vorig jaar en ik heb ook geen sponsor kunnen vinden dit jaar. Nee, wat wil je als er rekeningen liggen. Dat zal heus niet de hoofdreden zijn, maar ik kan je vertellen dat mensen al voelen hoe ik er voor sta. Achter, bedoel ik. Nou ja. We hebben echt een leuke dag met iedereen en ik denk ook dat alle artiesten dit zo vinden. Zij gunnen mij. Echt. Ik denk af en toe na over het feit dat dit niet meer zal gebeuren, zo voor de winkel, met alle mensen. Als bij het optreden van Skinto ook nog even Leroy van Zwart Licht komt meedoen, is de gedachte van "compleet" weer aanwezig. Ook bij de open mic die Casto begeleidt, en ja, Insayno en Dax willen het liefst de hele tijd de microfoon in hun handen. Tim Pen is even komen buurten, ik heb alle bekende gezichten weer gezien. Zo moest het zijn. Na het opruimen gaan we met de organiserende ploeg nog even pizza eten even verderop. Het is erg laat geworden alsnog. De volgende dag opruimen en nog veel meer dan dat, ik heb besloten om te stoppen met de verkoop van de artikelen die zijn aangeleverd door Dimmy. Hij heeft het geprobeerd, maar de hulp is niet afdoende geweest. De winkel zal hierdoor een stuk leger zijn, maar dat moet dan maar. Ik kan niet bij oplevering nog meer aan mijn hoofd hebben dan ik nu al heb. Ook bel ik een aantal lokale merken dat de samenwerking nu echt stopt. Er is meer aan hen kant van de balans verdiend dan aan de mijne. Ik kan er een lang verhaal van maken, maar dat hoeft niet. Er zijn er helaas maar een aantal die mij ook echt begrijpen. Ik stuur Brainpower een berichtje en hij reageert aangeslagen. Maar hij snapt mijn beslissing. De schulden kunnen niet nog hoger worden dan ze nu al zijn. De makelaar wil verder praten over het beëindigen van het huurcontract. Ik inventariseer alle vaste contracten, waar ik nog niet heb opgezegd. 5-elementz zal tussen nu en 1 juli sluiten. Het valt mij allemaal erg zwaar. Geen tijd. Een volgend event staat op de agenda met House of Hip Hop, te weten met Imani van the Pharcyde en freestyle koning Supernatural. Jane Doe, natuurlijk, als DJ. De heren komen overdag natuurlijk even een bakkie doen in de winkel. Zij hebben wel al meegekregen dat ik dicht ga. Ze zijn ook weer erg aardig. Mijn leeftijd of iets ouder en dus snappen zij mijn verhaal. Het heeft geen extra uitleg nodig. Waarom bij anderen dan wel? Whatever. De avond is pas uitverkocht aan de deur zelf. De voorbereiding doe ik weer met Jacco en als Casper met zijn team ook aanwezig is kan de avond beginnen. Mede door de vorige avonden is deze ook super sfeervol en gezellig. Het publiek uitzinnig, de artiesten doen extra hun best krijg ik het idee. Handtekeningen, en natuurlijk Supernatural die allerlei voorwerpen van het publiek krijgt om over te freestylen. Een schoen, een telefoon, alles wat hij krijgt aangereikt. Het is bloedheet in de basement. Na de show weer even een afzakkertje en het gebruikelijke afscheid bij de deur. De discussie over de verdeling van de inkomsten moet ik maar even uit de buurt houden van Francis omdat zij vind dat het meeste geld naar mij moet. We staan namelijk nogal in de min. Helaas denken anderen altijd anders. Daarom zijn het ook anderen. En nooit vrienden. De winkel wordt leger en leger. Het is een zielig beeld. Maar ja, dicht is dicht en niet half. Of toch niet? Via een goede vriendin komt er als bijna vanuit het niets een investeerder. Die bedragen roept, en kan nakomen. Niet wil dat ik dicht ga. Alleen omdat ik duidelijk en eerlijk ben en blijf, gaat dit niet gebeuren. Het blijft bij drie gesprekken. Na overleg met Francis is dit ook wel het beste. Zij is er zo klaar mee, het doet mij pijn. De voor-en tegenspoed is hier. De tegenspoed . Ik kan wel heel zielig doen en draaikonten, ik heb het zelf veroorzaakt. Ik heb die verantwoording. En aan niemand anders af te leggen ook. Geen rappers, organisatoren, nee zelfs niet aan vrienden. Ik wilde dit ook voor een beter leven van mijn gezin en dat heb ik door alle stress en mijn daaruit voortkomende humeur helemaal verpest. Ik zag het wel aankomen, maar ben daar aan voorbij geleefd. Mijn zoon is kwaad, teleurgesteld. Niet op mijn effort, maar op mijn ontbreken en op mijn gedrag. Hoe ik mij voel? Klote. Jim kan mij enigzins opbeuren in de winkel, maar ook hij en de mannen Serrio, Jack, Stash en Joey moeten elders een plek zoeken. Geen Ome Omar meer gezellig in de studio en winkel. Klaar. Geen Taya en Watts meer om overdag mee te praten over de stand van zaken in de "game". Ha, de game. Ja. Waar niemand geld wil verdienen. Of kan verdienen. En dan heb ik het niet over artiesten die het wèl voor elkaar hebben. Ik heb ze al eerder genoemd in mijn hoofdstukken. De muziek die mij niet persé raakt, maar die ik wèl begrijp. Anders kunnen zij niet eten. Niet overleven in de game. Niks op slot. "Je praat monnie met me" , "ik versta je niet" rapte een vriend. "Godverdomme nee" heeft Tim Pen nog gezegd. En de "het komt wel goed" is niet van toepassing. De bank heeft "bijzonder beheer" ingeschakeld. Daar kunnen twee andere vrienden van mij over meepraten. Ik ga met Leroy op bezoek bij Riza van Fun-X radio om "mijn verhaal" te doen. Echt tof. Hij geeft mij een platform, mijn hart te luchten. Maar ik houd mij netjes en vertel alleen de informatie over het sluiten en de laatste events. Het is afgelopen. Ik pink een traantje weg. Leroy loopt nog een stukje met mij over de grachten. Het is "fokkin" oneerlijk. Maar alle redelijkheid. Ik moet een baan zoeken en hebben. Snel. De makelaar gaat akkoord met de sluiting en wil het contract verscheuren, als ik de achterstallige huur betaal. Ik kan dit nooit. Ik zal niet vertellen wie maar ik krijg van twee echte vrienden aangeboden dat zij dit voor mij willen voorschieten. Wederom sta ik in tranen.  De bank besluit om na twee maanden toch te helpen met de afkoop van de huur. Ik kan echt dicht. Het "bijzondere beheer traject" van de bank wordt wel opgestart. Ik heb ook nog een handvol leveranciers die ik al heel lang moet betalen. Overzichtelijk maar bijna onoplosbaar. Moet ik mijn huis verkopen? Of gaat iemand anders die beslissing nemen? Ik bel mijn oude werkgever. Die springt bijna een gat in de lucht, niet omdat ik dicht ga hoor. Dit is mijn feestje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten