10 nov 2012

24. We maken er wat van

Ondanks de succesvolle avonden in de basement en het goede werken van de studio in de winkel is de algehele 5-elementz formule niet geslaagd. Dat durf ik wel te zeggen. Dat kan ik ook gewoon zeggen, omdat de financiering tot nog toe niet eens alles heeft kunnen dekken. De insteek van "hoe erg kan het worden" wordt nu werkelijkheid en nadenken helpt echt niet meer. Er moeten beslissingen genomen worden en omdat de makelaar nu ook heeft geroepen dat er echt "een bord te huur op moet", kan ik niet meer anders. Er zijn al een aantal vrienden die hebben mee gedacht, geholpen, en meer. Wat niet werkt, werkt niet. Dimmy belt mij op en komt met een idee te helpen in de winkel. Het zou meer "sjeu" moeten hebben, de "elementen"nog meer benadrukken. Omdat hij zoveel leveranciers en bedrijven kent, geloof ik hier ook wel in, alleen zal het mij redden? Ik bedoel, hij is eerlijk dat hij zelf ook iets wil met al zijn producten en contacten in de vorm van ruimte in een winkel. En dus besluiten we, na een gesprek met Francis, om dit in werking te zetten, met concrete plannen. Koninginnedag als streefdatum, om te kijken wat er dan is veranderd, verbeterd. Er komen spuitbussen en stiften, platen, meer cd's en wat vitage kleding, uit zijn eigen collectie. Later zullen dan meer merken en spullen komen om er een echt geheel van te maken. En, omdat hij dus ook veel artiesten kent, zal hij deze ook benaderen om iets te gaan betekenen of een event mee te doen in de basement. Ik zie een lichtpuntje, wel met vraagtekens. Ik wil namelijk niet, en geef dit ook aan dat, net als velen al hebben gedaan en geprobeerd, over mijn rug geld wordt verdiend en ik alsnog dicht kan. Dan ga ik liever nu dicht dan later, om erger te voorkomen. De Rauwe School van deze maand zal bestaan uit een cd-release van Djablo, een optreden van Den Dubieus en van Casto en mijzelf. Dj Daan en Dj Nekst op de "1 en 2". Het is wederom een succes, zij het niet met een bij smaakje, wetende dat ik dus dicht zal moeten, en dit dus misschien de laatste keer kan zijn. Het maakt de Hip Hop sfeer er niet minder om. Een aantal dagen later staat de crew van Artifacts in de Akhnaton. Omdat het ook vrienden van Dimmy zijn, heb ik een ontmoeting met ze, en ze komen nog even in de studio bij Jim om een track op te nemen. De show 's avonds is wel gezellig, maar er ontbreekt best wat sfeer mede door de organisatie die chaotisch is. Ik kom hierdoor later thuis nog dan ik had gepland, en let wel door een show die anderen hebben georganiseerd op een andere plek dan mijn basement, maar ja, je helpt en dan blijf je in Hip Hop aan de pan hangen mensen. Francis zegt nog net niet 'ik zei het toch' , en ik bereid mijzelf voor op de volgende basement party bij mij. Deze keer brengt House of Hip Hop niemand minder dan pionier Kurtis Blow, die erom bekend staat ook veel breakdancers te trekken naar shows, omdat hij, in de 50 alweer, zelf dan ook meedoet. Gekkenhuis. Ik heb hierom mijn vrienden van de 5 Point Gang gevraagd om ook te komen en Dj Mass zal de dj van de avond zijn. Hiernaast ben ik in contact gekomen via Casper met een vodka merk, dat een deel van de avond zal sponsoren. Welkomst drankjes bij de entree dus. De avond zelf is natuurlijk utiverkocht. Het publiek danst mee, zingt mee. Iedere breakdancer laat zijn kunsten zien. Uniek weer hoor, zo bij mij. Het zijn gemiddeld natuurlijk wel de "oudere mensen" maar dan nog. Kurtis praat tussendoor met de mensen over "vroeger"en hoe het zou "moeten"zijn. Echt tof dat iemand op zo een leeftijd dit nog altijd kan en mag doen. Na de show nog even praten en een drankje doen, met al het publiek. Handtekeningen, foto's. Niet al te laat sluiten we deze keer af. Er wordt niet heel veel verdiend, dus er is even een discussie tussen Casper en mij. Het gaat ook even over de "Ik ben Hip Hop" t-shirts en ook Sluwe Vossz geeft even zijn mening. Zaken doen met vrienden. Ik kan er niet meer over zeggen. Casper wil mij even apart spreken, omdat er wat mensen in de winkel staan. Voor ik het weet verheffen wij onze stemmen tegen elkaar. Ik ben blij dat Francis mij komt ophalen, want ik begrijp niet dat mijn uitleg niet genoeg is. Ik moet Casper nog een klein deel aan geld betalen van de gezamenlijke shows, en heb hier niet direct een oplossing voor. De omzet van de "voorraad" van Dimmy is nog niet erg winstgevend, aan beide kanten niet. Ik kan wel wat rekeningen betalen, maar zie hem er meer mee betalen dan ik. Super oneerlijk, maar de uitleg snap ik dan ook wel, hij heeft het net zo hard nodig als ik dat heb, en ik gun het hem ook. Hij is mij aan het helpen. Het is dus helaas meer aanmodderen dan echt iets ondernemen. In een ontvangen mail van groep La Coka Nostra (google!!) word ik in de mogelijkheid gebracht om een show ergens in Nederland neer te zetten, in mei. Dan ben ik al dicht gok ik zo. Ik besluit om vanwege de ervaring en een aantal andere redenen samen met Dimmy en Erwin dit te gaan organiseren. Dus daar wel een idee voor de toekomst. In de winkel is de omzet nog steeds erg slecht dus het besluit om dicht te gaan is helderder dan ooit. Jim voelt met mij mee. Sterker nog, hij gaat mee naar de makelaar. De boodschap is duidelijk. Later ga ik zelf ook nog eens terug, om de opties door te spreken om dicht te gaan. Ik heb namelijk een huurcontract en dat zou betekenen dat ik niet alleen de huur nog anderhalf jaar zou door moeten betalen, maar ook dat ik dan zeker weet dat mijn huis niet verkocht maar geveild gaat worden. Plus alle spullen die erin staan. Bedden van de kinderen, speelgoed, apparatuur, hond. Ja hond. Alles wat geld opbrengt. Meedogenloos. Er staan nog een aantal events op stapel. En ook Koninginnedag kunnen we nog meepikken. Het eerste event is De Rauwe School, deze keer met Risskant, Muilkorf, DJ Daan, Dj Bite en oude vriend Nico Noot beter bekend als Kid Crash van "vroeger" . Google is het motto. Omdat er door de wandelgangen klinkt dat het niet zo lekker gaat is de opkomst laag. Maar daardoor natuurlijk niet minder gezellig. Nogmaals, het kan wel eens de laatste keer zijn. Ik merk alleen wel dat er bepaalde mensen niet meer zijn. En zo werkt dat. Tegelijkertijd ben ik met eerder genoemd Membership slechts 10 members verder, wat alleen maar mijn gevoel versterkt. Met met een heuze "Facebook Like actie" is er wel meer aandacht. Maar het heeft eigenlijk alleen in "dingen weg geven"geresulteerd. Gelukkig hebben we de foto's nog. Ik bereid iedereen voorzichtig voor op het gedwongen zijn te moeten sluiten. Kan nog wat nieuwe energie krijgen van een zelf-georganiseerde basement party met deze keer uit Philadelphia afkomstig Gound Up en niemand minder dan R.A. the Rugged Man. De mannen van Ground Up komen nog even de winkel in overdag, jonge nieuwe groep met het motto "Skills over Swag". Het bevalt mij direct. Ook zullen zij nog een aantal dagen later met vriend Reef the Lost Cauze optreden in Akhnaton. Reef zelf wilde liever "bij mij", maar de organisatie wil zelf iets betekenen denk ik. 5-elementz kan blijkbaar niet op tegen een super lange gastenlijst. De avond met Ground Up en R.A. is uitverkocht. Verdorie waarom die winkel nou niet? De sfeer is te gek, mensen zijn vrolijk en enthousiast. Ik praat er over met Jacco tijdens de avond zelf. Het is niet anders. Het bier gaat weer op. Tieme achter de bar met Casto. Steven Engel is er ook ja. R.A. 's show is meer wat losse tracks en praten tegen het publiek. Je kunt zien dat hij zich vermaakt zo in deze sfeer. Ik krijg 2 klachten van het niveau van zijn show. Ja, hoort er ook bij. Tim Pen en Francis nemen afscheid van de gasten aan de deur en we nemen nog een drankje aan het eind met het clubje. Nee, de basement alleen huren en hier verder gaan kan niet. De gemeente gaat hier nooit die vergunning voor geven of het bestemmingsplan op aanpassen. Maar dat het uniek is, blijft zo. Daar put ik dan mijn kracht uit. Het lachen is mij enigzins vergaan. Dat begrijpt iedereen ook wel. De show van Reef in Akhnaton is wel leuk, alleen mijn gevoel is ergens anders. Ik kan nog wel even mijn ei bij hem kwijt. "Doodzonde", meent hij. O ja, in het Amerikaans. "But hey, this is Hip Hop, man"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten