7 nov 2012

22. Komt tijd komt raad

Het wordt al een soort standaard dingetje: mensen en websites die totaal negeren wat er bij 5-elementz gebeurt. Uitzonderingen daargelaten. Ook "copy-pasten" of "Re-tweeten" mag hoor. Het gebeurd niet echt. Ik mail mij helemaal suf en op social media vertel ik zoveel mogelijk wat ik doe, waarom en hoe. Maar ja, ik bad het al gezegd hè, Hip Hop. Een aantal kunnen daar over meepraten. Zo noemde ik een paar namen van mensen die sterk actief zijn in de muziek, maar vooral samenwerken met Amerikanen. De reden is vaak, het nut ervan en omdat het meer gewaardeerd wordt. Grappige mensen hier in dit land. Denken dat alles al bereikt is, klagen over van alles en nog wat en hebben, hebben, hebben. Graaien. Jammer. Altijd 'money praten' maar niks hebben. Ik zit op een avond in de trein en kom wat rappers tegen. Ik noem geen namen, het gaat om de anekdote. De controleur komt en je raadt het al: geen kaartjes. Ik heb een abonnement. Geen stress. Zij worden niet alleen de trein uitgezet, maar ook van het perron af. Jemig. Aardige jongens hoor, alleen kom op. Ik heb er zo dus ook direct een mening over. Als je geen geld hebt, zeg dat dan. En nee, ik sponsor niet. Helaas. Ik neem een voorbeeld aan harde werkers als Eddy en Tieme. Eigen bedrijf, keihard werken, en toch delen. Kan gewoon. Eddy verbouwde mijn huis en de winkel. Tieme helpt met veel events en geeft adviezen. En ik mag zo maar in zijn restaurant eten. Ik heb ze nog nooit een shirtje gegeven, ik schaam me een beetje. Ook heb ik via anderen Erwin leren kennen, uit het zuiden van het land. Hij heeft, naast zijn gewone werk, een bedrijf waarmee hij artiesten helpt en begeleidt. Hij komt de laatste tijd vaak langs in de winkel en we hebben een klik. Zo van, je denkt en voelt over veel dingen hetzelfde, en je gunt elkaar dingen. Hij koopt ook artikelen in de winkel. Waarom zou ik rappers in het algemeen wel wat geven dan? Promotie? Love? Ik geef korting. En heel soms, heel soms, iets meer. Het zou mij eten voor thuis schelen. Letterlijk. Denk niet dat de gemiddelde rapper dat snapt. Die hangen liever in en om de winkel of de studio en mee ook Jim geeft niets weg. We hebben het er vaak over. Ook omdat de vele rappers na al hun voorstellen voor events in de basement verstek laten gaan. Dus, je wil geen geld verdienen? Apart. Waarom dan steeds op Twitter "free" dit en "free" dat? En klagen dat je niet serieus wordt genomen? Ik kan er wel eens boos over worden maar gelukkig doet Taya dat 's ochtends op Twitter en ik lees gniffelend mee. Terwijl ik aantekeningen maak over letterlijk iedereen die in de winkel iets 'doms' wilde of van plan is of was. Of iets goeds en gewoon niet terugkwam. Moet ik daar iets mee? Zal ik eens een lijstje maken en dan de bedragen er achter? Kan ik nog een dagje vrij nemen denk ik. Of laat ik zeggen de achterstallige rekeningen betalen en niet praten met iedereen of zij een idee hebben. Maar klagen is niet wat ik wil. Anders heb ik spijt van wat ik doe. En ik heb alles overhoop gegooid om dit te doen. Watts en Rocks denken mee om iets nieuws te ontwikkelen voor in de winkel. Watts is enthousiast, Rocks kritisch. We hebben een aantal goede brainstorm momenten. Omdat het beter moet. Gelukkig is Guilty Simpson met MED, Dj Jane Doe en Dj Turne de volgende basement party met House of Hip Hop.Echte Hip Hop hoor. En uitverkocht. Als de mannen uit Detroit aankomen en bij de door mij geregelde appartementen aankomen is het direct ruzie, de kachel staat niet aan. Klopt, de eigenaar van het pand heeft nèt de schakelaar omgezet. Even rustig mannen, zeg ik heel stoer. Je staat wel in mijn straat in mijn stad. Amsterdam. Gelukkig is er begrip en volgt excuus. Zo kan het ook. Jammer dat Casper bij de events pas laat aanwezig is. Hij heeft vast iets anders te doen, alleen op de dag zelf regel ik het meest. Van A tot Z zeg maar. Het is niet anders. Ik ga niet moeilijk doen, wacht wel even af hoe dit verder loopt en wat er verder gebeurd. Jacco en ik doen nog even last minute boodschappen. Wij hebben hier een tactiek voor ontwikkeld. Veel en snel praten bij de kassa, het scheelt echt. Is meer ons grapje dan dat je als lezer er iets aan hebt,maar voor de volledigheid dan. D-Lipps heeft zich nog even op het laatste moment als pre-show aangeboden. Helaas neemt hij bijna al zijn vrienden terloops mee naar de show, en dat kan niet want het is vol. Ik weiger niet iedereen, omdat ik een aantal van zijn vrienden ook zelf ken. En dat doe je gewoon niet. Nou ja, leermoment voor ons beiden. Het is een toffe avond. Echte fans, Detroit sound, èn Dj Turne dus. Voor de allereerste keer in de basement. Ik ben wel een gelukkig mens. En dan is Steven Engel er natuurlijk ook om de avond compleet te maken. En natuurlijk de steeds groter groeiende vaste club mensen. Jim en de anderen maken nog wat muziek. Bart en Sjoerd helpen aan de deur. Ook omdat er nog wat mensen hadden gebeld of via social media geprobeerd in contact te komen met Casper en mij. Gastenlijst? Ik lach er even om. Rugtas vol met drinken ook zeker? Grappenmakers. Maar ja, de hele 5-elementz "familie" is aanwezig. Zo was het bedoeld. Naast Turne en Jane Doe maakt D-Lipps er een dope show van. Hij doet mij altijd denken aan Biggie Smalls, niet eens vanwege de omvang, meer vanwege de skills. Wie weet. Guilty Simpson en MED breken de boel verder af. Als Guilty 1 bepaald nummer doet, komt Jim de studio uitgerend. Handen in de lucht. Het is zijn favoriete track van Guilty. Ik krijg wel kippenvel van dit soort momenten. Het is bommetje vol in de basement en lekker warm. En ik verkoop weer aardig wat bier. Ja de kassa moet rinkelen. Na de show bedanken Guilty en MED mij meerdere malen. En we drinken nog wat. Francis komt mij natuurlijk weer ophalen, ik schud nog wat handen van bezoekers bij de deur. Schouderklopjes, alles. Ik ben best wel trots weer. De volgende ochtend sta ik wel alleen te dweilen. Dat is altijd wel even een contrast met de avond ervoor. Je hoort de geluiden nog. Je ziet de mensen hun gezichten nog. Ik ben blij dat ik dit mee mag maken allemaal. Alleen het gevoel van "godverdomme" komt door de omzet van de verkopen in de winkel. Ik zal dicht moeten. Wanneer weet ik nog niet precies en hoe al helemaal niet. Ik heb op de dagen van de events een top humeur en voor de rest niet. Dat moet klote zijn voor iedereen, om mij heen. Ik hou er alleen niet genoeg rekening mee. En ik heb juist hèn straks nodig, niet alleen nu. Ik ben bijna 1 jaar open nu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten