6 nov 2012

21. Bord voor me kop

Helaas is de Masterclass van dj TLM niet wat wij ervan verwachten. Maar, de deelnemers hebben het naar hun zin. Behalve dan de kou die langs het trappen gat naar beneden komt. Kachel hoog helpt niet echt, truien en jassen aan dan maar. Leermoment. TLM is wel iemand, omdat ik hem al lang ken ook, positief blijft. Ook voor eventuele volgende edities. En dan de avond met Skyzoo en Torae uit New York. Echt dope artiesten. Laat ik het nieuwe stijl noemen met een old School gevoel. Net als de preshow natuurlijk. Engel en Just. Jane Doe is de dj van de avond en Torae wil even met haar op de foto. Na de soundcheck kletsen en eten we met z'n allen. Gezellig. De avond is uitverkocht dus dat beloofd wat, en ja, het is een super avond. Tim Pen en Jim zijn er ook, en daarnaast de vaste groep mensen. Ook is Dimmy aanwezig. Ik zal hem even introduceren. Ik heb hem leren kennen via Angelo, zoals verteld in eerdere hoofdstukken. Dimmy is sales agent en boeker/promoter voor bepaalde artiesten. Hiernaast organiseert hij met anderen jaarlijks een groot "sneaker"event. Voor de sales vertoeft hij veel in Duitsland, en hij is goed bevriend met veel buitenlandse artiesten, onder andere Evidence en Rakaa. Lang verhaal kort, hij is sinds de events ook van de partij en af en toe komt hij een bakkie in de winkel doen. Als laatste heeft hij mij "opgehooked"met een merk voor in de winkel. Engel en Just breken eigenlijk de basement al af, en eigenlijk kort daarna Skyzoo en Torae ook. Er zijn een aantal fans die hun albums/mixtapes kopen en laten signeren. Het wordt al bijna gewoon. Na de show vind iedereen het een geslaagde avond en we borrelen natuurlijk nog even na. Niet meer door naar cafe de Duivel of Bitterzoet. Het is wel goed zo. Omdat ik nog wat artikelen had van het label waarop zij staan, Duckdown Records, verkoop ik hier ook nog wat van. Mooi meegenomen. Nodig die omzet. Alles helpt. De rekeningen stapelen zich op. Het gesprek thuis wordt er niet beter op en sommige leveranciers klagen natuurlijk ook. En dan komt het nieuws van de bank. Zij gaan niet over tot verdere financiering. Zo. Dat betekent dat de target nu wel erg hoog ligt. Ja, het stond als clausule in het contract. Ik bespreek het ook met Jim en de anderen in de studio. Ze moeten wel weten dat ondanks het feit dat zij er nog maar koud in zitten de druk nu wel hoog is. Gelukkig leven zij met mij mee. Jim werkt natuurlijk 1 dag in de week in de winkel en heeft ook wel door dat 2 t-shirts en een pet niet helpen. De avond met Sixman is gezellig. Net zoiets als met Rauwe School, interactief. Niet superdruk enzo, maar ook het voorprogramma met Skillz4Breakfast is tof. Bestaande uit een vrouwelijke emcee, en een jongeman die ook erg goed "het vak"verstaat. Engelstalig, net als Sixman. Misschien wel iets beter dan Sixman ook, maar dat mag de totale pret niet drukken. De avonden in de basement verzachten de pijn wel, omdat er veel over gepraat wordt, en dat zou moeten resulteren in meer omzet. En sowieso, het is bijna eind december en dan moet de omzet vanwege kerst etcetera toch hoger zijn? Niet echt volgens buurman Tim van Patta. Het is nou niet zo dat iedereen massaal petjes en t-shirts als kado's gaat kopen voor kerst. Ik verzin hierom een extra actie, met heuse kadotjes onder de kerstboom. Die ik in de winkel optuig met mijn gezin, misschien wel omdat ik dat thuis niet kan vanwege het vele weg zijn. Triest eigenlijk. Chocolade op de toonbank, koekjes, gezellig. Ramen versieren. De kerst kan komen. De actie werkt, het wordt wel iets drukker. Ik heb van onder andere Steven Engel, Bijlmer Style en Brainpower ook wat "give aways" en dat vinden de klanten erg leuk. Ik heb het als kado onder de boom gelegd, en men mag dan wat uitzoeken. Hiernaast heb ik bijvoorbeeld ook een aantal kado's voor vrienden zoals Jim. Stiekem. Het is maar 1 keer kerst. Ik kan de huur net betalen, die van de maand ervoor dus. De makelaar is niet zo heel vriendelijk, maar omdat ik blijf communiceren met hem gaat hij akkoord. Ik kan nog een paar leveranciers betalen, en een aantal niet. Ik schaam mij wel. Dit voelt niet goed. Francis is er wel klaar mee. We moeten het nieuwe jaar in met niet alleen de schuld/lening maar ook zeker met een achterstand. Hoort erbij, alleen in het echt is alles anders dan op papier. Gelukkig is oud en nieuw bij familie en kan ik mijn zinnen even op iets anders zetten dan de winkel.  Omdat ik begin januari jarig ben, organiseert de Rauwe School mijn feestje. Met vrienden en familie erbij. Live komen Tha Mill uit Los Angeles, een bevriende artiest. Hiernaast vriend Geckusman, en het collectief "de Onderhonden", bestaand uit Casto, Jerome XL , Das, Def-P en Dj Daan. Nekst zal ook als dj draaien. Een vriendenfeestje zeg maar. Op deze gezellige avond dus wat extra drank. De fans van de groepen staan er namelijk om bekend aardig wat bier te drinken. Ja en Steven Engel is er. Haha. Grapje. Tijdens deze avond maakt Casper namens House of HipHop nog even bekend dat de agenda van de komende maanden qua shows "wel snor zit" . Hij heeft het voor elkaar gekregen om bijvoorbeeld GZA van Wu-Tang een basement show te laten doen, en zo ook Guilty Simpson en Doppelgangaz. Mijn verjaardag is compleet als ook Francis aankomt en een drankje meedrinkt. Ik mis haar, kan het alleen nooit vertellen, ja over de telefoon. Ik maak wel eens grapjes dat ik blij ben haar te hebben als vriend op Facebook. Na aandringen van Casto doe ik een kleine speech. Ik vertel ook wel  eerlijk dat het allemaal beter moet, en dat mensen kunnen helpen door bijvoorbeeld tickets te kopen voor de basement shows. Ik gok tegelijkertijd dat dit wel goedkomt, het zijn geen kleine namen die even komen optreden de komende periode. En de entreeprijs ligt nog steeds laag, zodat op mijn verjaardag mensen al kaartjes kopen. Doppelgangaz is voor mij niet super bekend maar ik ken wel een aantal nummers van hen. Casper polst ook via social media of het haalbaar is een show met hen te doen. Al snel reageert een kennis, Randy, dat hij wel in zijn eentje ervoor wil zorgen dat Doppelgangaz komen. Gekker moet het toch niet worden. Beslissing genomen dus. Ik ben nog jarig tot in de kleine uurtjes, en natuurlijk is er een select groepje dat even blijft hangen. Gek genoeg krijg ik veel flessen drank als kado. Zal wel aan mij liggen. Doordat het bier toch opgaat, en ik zeg dit kan bijna niet, besluit ik een aantal flessen open te maken en dat dan maar aan te bieden, en dat is ook een succes. Ook de wijn en de frisdrank gaat op. En toch geen gekke dingen,  ruzie, kotsende menigte, niets. Komt denk ik vooral omdat ik gewoon mezelf ben en iedereen daar respect voor heeft. Ik heb een schuur vol, dus ik moet het weten, toch? Als het bijna licht is, kom ik thuis. Ik laat mijn hond Max nog even uit. Hij besluit om maar meteen heel hard weg te rennen en achter een eend aan de sloot in te duiken. Je leeft maar 1 keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten