9 nov 2012

23. Het is maar een nummer

Je zal er maar last van hebben, ouder worden. Ik niet. Nou ja, denk ik. Of zo stel ik mij dat voor. Laat ik mij beperken tot waar ik mee te maken heb en waar mijn interesses liggen. Ik zit niet met een ochtendjas en sloffen op de bank of zo, en rook geen pijp. Als ik 's ochtends in de trein zit, vallen mij een aantal dingen op aan een groep jongeren. Jongens en meiden door elkaar.  Ik schat ze tussen de 13 en 17. Ze dragen allemaal een legging of skinny jeans. Gekleurd, fel. Ik vertel erbij, het is winter. Dan een leren jasje of "varsity jacket"(handig voor google ook weer deze) , en dan een sjaal, das, iets van die strekking. De jongens dragen allemaal een snapback. Twee van de meisjes ook. De schoenen zijn allemaal Jordans of Uggs. De Jordans allemaal hetzelfde model. Kleur. Ik zie dit niet 1 keer, nee meerdere keren, al moet ik toegeven dat jongens in hele strakke broeken en dan nog laag tot onder de onderbroek mij net even te ver gaat. Dat zal dan wel aan mijn leeftijd te wijten zijn. Maar de essentie is, ze dragen mode. Wat "in" is. Als ik dan opsom wat ik ervan verkoop, ben ik snel klaar. Ik bedoel, de contracten om Jordans te verkopen zijn verdeeld. Ik ben sowieso te kort open om "mee te mogen doen". En dan de jeans, of de leggings. Zo een winkel ben ik dus gewoon niet. Uggs, ja, wat zal ik zeggen. Mooie slofachtige winter schoenen, waarvan ik begrijp dat ze niet helemaal winter proof zijn maar oke, maar niet voor jongens. Mijn dochters dragen ze. Zo ook de leggings en skinny jeans. Kom op jongens. Ik verkoop alleen de snapbacks die zij dragen en ik zie ook dat zij g-shock horloges dragen, dus daar is alles mee gezegd. Ik ga er toch nog 1 ding over zeggen, de Jordans dan. De meeste kids kopen dus wat "in" is , en ja Jay-Z en Kanye dragen deze schoenen, dus dat is "in". De kids hebben alleen geen flauwe notie waarom en wie nou Jordan is. Ik denk voor het complete verhaal, je raadt het al, google. Het gaat mij erom, zij hebben geen idee van wat zij dragen. Zij dragen wat anderen voorschrijven en of dragen. Ik stel mij zo even een gesprek thuis voor waar de complete outfit aan de keukentafel wordt besproken. Inclusief de Dre-Beats koptelefoon. Ik blijf het zeggen, google. Prijskaartje totaal, al snel een kleine 800 euro, misschien iets meer. Ik praat over 1 outfit hier, 1 dag kleren aan dus. Ik heb kinderen, al eerder gezegd. Op de een of andere manier krijg ik die vragen niet. Komt nu ook vast wel omdat zij helaas weten dat het niet lekker gaat met de winkel, maar ik bedoel, hoe komen de anderen erbij dat ouders dat allemaal kunnen behappen? En dan bijkomend, ik ben blij dat mijn zoon, nu 17, geen skinny jeans en uggs draagt. Ja, dat is nou eenmaal mijn mening. Mijn dochters wel hoor, groene en roze broeken, geen punt. Meiden dingen. Lang verhaal weer, maar wat ik bedoel te zeggen, ik zal niet overleven. Ik kan de juiste artikelen niet genoeg aanbieden. Ben te kort open om een "hippe"winkel te zijn. De merken die werken, werken nog niet genoeg. Niet massaal genoeg. Het is niet anders, Francis is al uitgevochten. Ik neem haar niets kwalijk. Maar laat ik dat wel genoeg blijken? Het is mijn droom die wij najagen. Die alles overhoopt gooide. Waar "rappers" mee omgaan alsof ik een opvanghuis ben en en en. Laat ik genieten zolang het kan. De februari editie van Rauwe School is weer een klassieker te noemen. Groepen Het Verzet, de Hofbuskers en de Roffe Rijmers samen met Dj Broky-B en vriend Subp Yao zullen de plaatjes draaien. Erwin, eerder genoemd, helpt met de financiering van het geheel, erg aardig van hem. Het is druk, warm en gezellig. Tof om te zien dat het concept Rauwe School is uitgegroeid naar een vast iets, met genoeg bezoekers om ook te blijven bestaan. Ja, in de basement, als je de winkel weg denkt. Dan dus. Voor de rest van de week is het meer een plek waar mensen hangen en langskomen. Ik kan niet meer voor ogen houden dat dit allemaal gaat lukken. Ik besluit op zoek te gaan naar sponsors, samenwerkingen. Maar ja, het is Hip Hop. Ik had het al gezegd. Hiernaast bedenk ik een "membership", waarbij vaste klanten "lid"worden van 5-elementz voor een bepaald bedrag per jaar, en daar zijn een aantal voordelen aan gekoppeld. Via Casper van House of Hip Hop komt er in zijn TV show op TV538 een rubriek over de winkel, waarin ik wat vertel over nieuw binnengekomen kleding en dergelijke. De interviews die hij doet met de artiesten in de winkel komen ook in deze show voorbij. Extra promotie ook weer. En dan natuurlijk de avonden met Doppelgangaz en GZA van Wu-Tang. De Doppelgangaz show is uitverkocht. De preshow wordt gedaan door oude bekende Dennis-T en natuurlijk is dj Jane Doe weer van de partij. Ik ontmoet de mannen van de Doppelgangaz even kort voor de show. Zij besluiten niet in de winkel te eten, wat ik wel jammer vind, omdat de gehele House of Hip Hop crew mee gaat. Dat betekent dat ik alles qua voorbereiding wederom zelf moet doen. Maar oke. Het zij zo. De show is er niet minder om. Het is een gekkenhuis, iedereen gaat helemaal los. Ik had verteld, dat ik slechts 2 nummers van de mannen kende? Wow. Wat een show zeg. Ik stap bij de laatste track nog even het "podium" op en spring met de mannen mee. Er is nog niet zo een toffe show in de basement geweest. De Doppelgangaz zelf vinden dit blijkbaar ook, zijn helemaal in extase. Top. Geslaagde avond, ik ruim de boel op. Na borrelen. Nieuwe vrienden gemaakt. Mensen bij de deur weer super tevreden bij het afscheid. Volgende morgen dweilen, wc's schoon. Geen tijd om bij te komen, 2 dagen later de GZA dus. Een telefoontje van Casper laat weten dat GZA "meer geld wil dan is afgesproken". Ik vertel er even bij, dat de entree prijs dit keer iets hoger is dan andere keren. "We" zijn ook nog niet uitverkocht, en dat brengt enige stress bij vooral Casper. Ik stel hem gerust, wetende dat het wel goed komt. Maar de discussie is een aparte. Morgen is de show, dus waarom zou je dit dan willen? Maar, ik stem in met een andere "verdeling" zoals ik die dan noem. Kort, ik ga minder geld verdienen. Ik ben er niet heel blij mee. Maar "the show must go on". Casper vraagt ook nog even of ik dan wat kan schuiven met de bar omzet. Maar dit is bijna uitgesloten. Ik snap enerzijds wel dat hij het vraagt/probeert, alleen hoe doet hij dat dan bij "normale"zalen? Is Hip Hop handjeklap geworden? De show dan. Preshow, MOD the BlackMarvel, een "legende"uit Hip Hop Nederland. Echte Hip Hop he? Jane Doe, natuurlijk, de Dj. Het wordt een gewoonte, al is het heel speciaal. Echt een toffe dame. En Dj ook ja. De show is dan toch uitverkocht. Jacco zei het ook al. Nou ja. MOD maakt er een tof begin van. Het past bij het publiek dat is gekomen. Als GZA in de basement komt, zijn zijn eerste woorden met de microfoon in de hand, "this is Different", doelende op de mensen pal op zijn neus. Uitzinnige sfeer. Serrio zit nog even in de studio, maar komt toch snel ook even een biertje doen. Ik moet even lachen als ik dit schrijf omdat ik nu weet wat hij echt deed. Maar de avond, ja, als GZA de klassiekers brengt en nog even een ode aan O.D.B. is de avond compleet. Wu-signs in de lucht in de basement alles. Na de show is GZA best snel vertrokken. Ik heb nog even kort met hem gepraat tussen alle bedrijven door. Aardige kerel ook hoor. Dan volgt er een anekdote die ik moet melden. Het geeft namelijk de sfeer en het verschil in opvatting aan van samenwerken. Ik noem geen bedragen maar "reken af" met Casper, voor GZA dus. Ik geef aan dat ik het veranderen van bedrag apart vind. Ik heb namelijk geen geld. Ik moet hoogstwaarschijnlijk dicht. En ik voel iets waar ik mijn vinger niet op kan leggen. Ken je dat? Misschien heb ik het wel mis. Casper vind het ook "niet cool", maar kan er weinig aan doen. "Hoe was de bar omzet?" . Ik wil Casper niet zwart maken hoor. "Zwarte Piet is Racisme" lees ik op twitter. Opruimen en dweilen maar weer. Vriend en artiest uit Boston Edo G komt optreden in Akhnaton, aan de overkant van de winkel dus. Ik hoop betere tijden deze keer voor de organisatie, al zijn anderen dat natuurlijk niet met mij eens. Edo komt nog even in de winkel hangen samen met Seek, de artiest die zijn voorprogramma zal doen. Gezellige daag, weinig klanten, bekend beeld helaas al. Ook Shedney Ruffin, eerder genoemd als Skillz4Breakfast doet een preshow. Het is niet superdruk, de gastenlijst is weer vele malen langer dan nodig. Misschien ook niet. De show is tof, alleen Seek valt erg uit de toon. Hij doet heel druk op het podium en past in mijn idee niet bij de rest van de shows. Als Edo optreedt, komen de klassiekers snel voor bij. "I got to have it", een van mijn favorieten, klinkt door de speakers. Als ik naar hem kijk wat hij draagt aan kleding zie ik zwarte Jordans met het nummer 23 achterop. 

1 opmerking: