5 nov 2012

20. Ik ben Hip Hop

Het is al eerder gezegd, ik ben geen twintiger meer. 'En ook geen dertiger' grapt Steven Engel af en toe. Jim kan er wel om lachen ook. Door de studio en de in en uitlopende artiesten en aanhang irriteer ik mij, en zo ook Jim nog wel eens aan het 'hangjongeren' gedrag. Zo oud is Jim nog niet. 'Opa' Taya zit weer eens op de praat stoel en dat is een understatement. Omdat Watts meer open staat voor crews als OFWGKTA en Wacka Flocka kan de discussie soms wel hoog oplopen. Probeer jij Taya maar eens te overtuigen. Ik denk nog even aan de 'oliebollenkraam overvaller' rappers die continue #free roepen op twitter. En ik maar denken aan gratis Wifi. 'Er moet meer gerapt worden over bitches en shit' zegt Omar nogal eens. Abel, lid van TDTMCM komt ook af en toe langs en Jim zegt dat hij ook wel dope beats maakt. Ik krijg af en toe een stukje te horen van wat op wordt genomen in de studio. Voor de deur legt rapper Lil'Kleine mij zijn frustratie uit over het feit dat Lange Frans rapper Kermit heeft gevraagd voor een optreden en track op cd. Nee, de namen zijn niet fictief. Ik had een foto gezien van de twee in een auto en zei nog 'knappe vriendin' tegen Kleine. Bleek dat Kermit te zijn. Lang blond haar,ik had het mis. Sorry. Het zijn goede vrienden allemaal. Naast het feit dat dit soort jongens denken dat ik een bar ben eet Omar ondertussen mijn meegebracht brood op. 'En wie kan nou boos worden op die kanjer' , voegt Tim Pen nog toe. Is ook zo. Hij bracht een paar sixpacks mee aan 't eind van de dag. Rapper Spacekees is ook aangeschoven en vertelt wat anekdotes. 'We slapen gewoon op Blijburg of in het park' vervolgt hij. 'de Leven' .1 pet verkocht. Kut. Wel 'echte' HipHop denk ik dan. Er is heel wat 'gedoe' weer over de Grote Prijs van Nederland. Hoe oneerlijk het gaat, echt en niet echt. Ik weet het ook niet meer hoor. In ieder geval weet ik dat vriend en rapper Marry Marv en crew 1Duidig uit Rotterdam nog meedoen. Ze komen natuurlijk ook even langs in de winkel. Tevens doet jongeling en nieuwkomer Fly-Bro mee in de competitie. Hij heeft de basement voor zijn 25e verjaarsfeestje afgehuurd. Ik ken hem via Ril, 1 van de producers van de groep Statik Music. Ril is iemand die buiten dat hij muziek maakt, geniet van het leven en af en toe langs de winkel hopt voor een aankoop en praatje. Ik denk voornamelijk om aan de overkant van de winkel de 'Burgerbar' zit. Geen reclame ofzo. Wel super burgers. Op de avond van het feestje ben ik uitsmijter. Portier. Als er een ruzie binnen is tussen een jongen en zijn vriendin loopt hij boos naar buiten en rechtstreeks bij mijn buurvrouw, een hoer dus, naar binnen. Als zijn vriendin mij vraagt of ik hem heb gezien, ontstaat een leuke situatie. Luttele minuten later komt hij naar buiten. Je kunt je voorstellen hoe zijn vriendin reageert. Het feest binnen met de optredens is een succes. Ik word bij de deur uitgescholden door wat jongeren, die daarna doorkrijgen dat ik meer ben dan alleen de portier. Ik whatsapp met Sick Jacken. 'Real HipHop is over here'. In dezelfde periode besluiten Casper en ik om een samenwerking aan te gaan met betrekking tot basement parties. Er zijn nu, buiten alle andere feestjes met House of Hip Hop drie dingen neergezet die succesvol waren. Casper kent een hoop boekers en artiesten en hij komt met een heel lijstje. En dan bedoel ik muziek, die gezien wordt door velen als 'real' dus. Sluwe Vossz is natuurlijk ook bij de gesprekken aanwezig. Hiernaast besluiten we ook om een gezamenlijke t-shirt lijn uit te brengen, met de tekst 'Ik Ben Hip Hop' voorop, en onze logo's achterop. We spreken af om er een aantal weg te geven aan mensen en artiesten die 'dicht bij ons staan'. Mede omdat dit allemaal nieuw voor ons is, is niet helemaal duidelijk 'wie' dat nou zijn, en al snel zijn de meeste weg gegeven. De rekening van de shirts moet nog worden betaald, en dat is niet handig. Ondanks dat voor de promotie een aantal artiesten wel "iets" voor ons kunnen doen zeg maar. Maar we doen ons best, via social media om zoveel mogelijk te verkopen. Een andere kennis, Nathan, die ik ook al eerder heb gesproken over een eventuele sponsorship voor apparatuur voor de basement, komt ook met een tof voorstel. Mede omdat Dj TLM een aantal activiteiten wil doen in de basement. Nieuwe draaitafels, een mixer en speakers. Tot deze tijd was steeds gebruik gemaakt van alle apparatuur van Chainsaw. Ik vind het best klote dat deze samenwerking daardoor stopt, Chainsaw is zoals eerder gezegd een goede vriend van mij. De apparatuur namens Vestax, waar Nathan werkt, zal voor een 'prikkie' kunnen worden gekocht, wat kosten op lange termijn scheelt. Alleen kan ik het nu nog niet betalen. De omzet loopt achter en de bank is nog niet gekomen met een voorstel. Ik heb hen uitgelegd dat er een aantal events op de agenda staat, waar geld mee verdiend zal worden. Ook de makelaar zal deze maand moeten wachten op de betaling van de huur. Nee, zij hebben niets te maken met echte Hip Hop. De december editie van Rauwe School staat op het programma. Deze keer Pita uit België, Djablo en Fantast. Dj's Broky-B en Bartcore. Ook de open mic zal weer gezellig worden. Helaas door het slechte weer is Pita met zijn crew niet in staat op tijd de show te bereiken. Toch is het wel weer een toffe avond, met wat omzet, en ja dat is ook belangrijk. Door de algehele malaise ben ik thuis niet de allerbeste vader en echtgenoot. Ik wil en moet natuurlijk voor mijn gezin zorgen. Met alle mensen die in de winkel komen en blijven hangen gebeurt er te weinig en er zullen dingen moeten veranderen. We moeten de komende periode aankijken of de omzet zal stijgen, anders zal ik in het voorjaar een beslissing moeten nemen of ik wel door wil met 5-elementz. Ik kan maar beter eerlijk blijven. De december events die via House of Hip Hop zullen plaatsvinden in de basement zijn: een masterclass van vriend en DJ TLM, een 90's feestje met DJ Sueside (Wu-Tang) en Mr Ghostman(Casper van House of Hip Hop) , Skyzoo en Torae uit New York met in het voorprogramma Engel & Just en DJ Jane Doe als Dj, en nog een aantal avonden met Nederlandse hiphop. Een vol programma dus en dat heft enige voorbereiding en organisatie nodig. Hiervoor heeft Casper, omdat hij les geeft aan de Herman Brood Academie, een leerlingen groep opdracht gegeven dit te begeleiden. Ook Jacco zit op deze school, en zal een project doen. Ik geef een korte presentatie aan hen met het verhaal achter 5-elementz en dan kunnen we aan de slag. De leerlingen maken flyers, doen de promotie, ook op social media en dergelijke, maar ook fysiek als in flyeren in de stad en omstreken. Helaas zullen de "Nederlandse hiphop" avonden allemaal afgezegd moeten worden omdat bij 1 er helemaal geen animo/kaartverkoop is, de tweede is de artiest zelf nou niet de aller snelste en beste qua communicatie en de derde, ja wat zal ik zeggen. Laat ik het simpel houden, het lukt gewoon niet. Daarom organiseren wij zelf met een vriend Dennis nog een avond met een cd/mixtape presentatie van een redelijk onbekende Amerikaanse artiest die vertoeft in Amsterdam, Sixman. En wat gasten. Onder andere de crew Skillz4Breakfast. Als ik 's avonds naar huis ga voor de jaarlijkse Sinterklaas viering neem ik ook weer wat hoop mee, als de events lukken dan heb ik weer wat ruimte om verder te kunnen. En dan komen ook een bevriende breakdance crew, de "5 point Gang" met een idee om een event te organiseren, voor jong en oud. Zal de basement wel groot genoeg zijn vragen zij zich af, omdat in deze "scene" er massaler naar events wordt geacteerd. We besluiten het te doen, ook eens ander publiek toch? De avond zelf is super! Kids vanaf 7 jaar tot volwassenen van 38 breakdancen erop los. Er is een competitie met prijzen van onder andere een schoenenmerk, en het is echt erg gezellig. Dit moeten we vaker doen. Vanwege de leeftijden is het ook redelijk op tijd afgelopen. We borrelen even na, en de mannen van de crew luisteren naar mijn uitleg over hoe moeilijk het allemaal is, maar dat de mogelijkheden legio zijn. Zoals je ziet, er zijn artiesten nodig om dingen te willen organiseren, èn zij kunnen er zelf ook geld mee verdienen. Het draait echt niet allemaal alleen om mij. Als we geld verdienen, dan allemaal is mijn motto. Als een vriend of kennis helpt als DJ/portier/barman zal ik altijd in "het potje" duiken om te delen. Ondanks het feit dat ik rekeningen heb liggen. Maar niet alle artiesten willen, kunnen, of iets van die strekking. Misschien begrijp ik er wel helemaal niets van. Mijn klankbord zijn vooral artiesten en andere ondernemers zoals bijvoorbeeld Edson van Patta. En ik weet allang dat ik nooit kan neerzetten wat zij doen. Geen jaloezie. Ik gun het hen van harte, denk alleen dat als ik op een steenworp afstand van hen qua lokatie zit, het voor de klanten ook goed is. Sneakers bij Patta, T-shirt van Patta(eigen merk), en dan door voor een exclusieve g-shock of pet/snapback naar 5-elementz. Een show bij 5-elementz bijwonen, en dan door naar Paradiso waar de mannen van en naast Patta een avond organiseren. Het kan. Misschien is het "de crisis". Toen ik begon, verklaarde velen mij alleen al voor gek. Maar hoe veel slechter kan het nog dan in de crisis? Nee, er zit bijna geen geld in "Hip Hop" of hoe je het ook wil noemen. Alleen zijn er kansen zat. Er komen veel artiesten en organisaties kijken naar de basement en ik leg de mogelijkheden uit. Verdommen zij het dan gewoon? Ben ik niet aardig? Willen zij geen geld verdienen? Naast de samenwerking tussen mij en Casper is er legio aan andere organisatoren, natuurlijk. Maar op de manier hoe ik de basement heb en de events heb bedacht? Dat doet niemand. Als bevriende artiest uit Boston Ed-OG naar Amsterdam komt,wel pas in Februari komt hij, is de beslissing om het te organiseren in het aloude "Akhnaton", aan de overkant van de winkel. Ik ken de organisator. De dame in kwestie wil ook Smif-n-Wessun "hierheen halen" en ook in deze lokatie neerzetten, dus nu in december. En nu gaat het echt niet om mij mensen. Ik geef alleen uitleg aan het feit dat op de avonden zelf blijkt dat de gastenlijst 4 keer zo lang is dan de verkochte kaarten. Geen haat en jaloezie. Als deze events in de basement zouden plaatsvinden was het uitverkocht en hadden de artiesten, de organisatie en ik allemaal iets verdiend. Smif-n-Wessun bezoekt nog de studio in de winkel, waar Jim met hen en een andere producer een track opneemt. Memorabele dag. Cameraploegen erbij, alles. Gesproken met de mannen van de crew en een leuke dag gehad. Voor de show, die dus aan de overkant plaatsvindt, wordt de winkel nota bene als een soort van backstage gebruikt. Ik bedoel maar. En inderdaad, bij navraag of "ze uit de kosten zijn gekomen" is er een lange stilte. Dat gun je toch niemand? Ook niet in Hip Hop?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten